اضطراب مرگ پرستاران بخش مراقبت ویژه کووید-19 در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

باتوجه به تاثیرات روان شناختی عمده همه گیری کووید-19، علاوه بر جمعیت عادی، مراقبان سلامت از جمله پرستاران نیز با چالش های فراوان روان شناختی از جمله اضطراب مرگ مواجهه شده اند. اضطراب مرگ می تواند به بروز اختلالات روانی، تضعیف سیستم ایمنی، کاهش کیفیت مراقبت های ارائه شده و کاهش رضایت شغلی پرستاران منجر شود. باتوجه به ماهیت تنش زای بخش مراقبت های ویژه و ضرورت توجه به ابعاد روان شناختی پرستاران و تاثیرات مخرب همه گیری کووید-19، این مطالعه باهدف تعیین میزان اضطراب مرگ پرستاران بخش مراقبت ویژه کووید-19 انجام شد.

روش بررسی

این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقطعی بود که در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران در سال 1399 انجام شد. جامعه مطالعه حاضر را 179 نفر از پرستاران شاغل در بخش مراقبت ویژه کووید-19 مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران شامل مجتمع امام خمینی (ره) و بیمارستان ولیعصر تشکیل داده اند. در این مطالعه از روش نمونه گیری مستمر استفاده شد. جمع آوری داده ها با پرسش نامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسش نامه 15 گویه ای اضطراب مرگ تمپلر انجام شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه24 و روش های آمار توصیفی و استنباطی تحلیل و میزان معنی داری (0/5>P) در نظر گرفته شد.

یافته ها

یافته های حاصل از این مطالعه نشان داد که میانگین اضطراب مرگ پرستاران 2/007±8/74 بود که باتوجه به دامنه نمره (0 تا 15)، میانگین نمره کسب شده بالاتر از میانه ابزار است. همچنین نتایج تحلیل واریانس یک طرفه نشان داد اضطراب مرگ تنها با سن پرستاران (0/001>P) ارتباط معنی دار آماری داشت.

نتیجه گیری

براساس نتایج حاصل از مطالعه، پرستاران شاغل در بخش های ویژه در زمان همه گیری کووید-19 اضطراب مرگ زیادی را تجربه می کنند. بنابراین لازم است سیاستگذاران و مدیران آموزشی، درمانی و بیمارستانی باتوجه به یافته های حاصل و همچنین نظر به عوامل موثر بر اضطراب مرگ، برنامه های مدون آموزشی و مداخله ای ازجمله برنامه های ضمن خدمت و انجام مشاوره جهت کاهش اضطراب و افسردگی را در دستور کار قرار دهند تا از این طریق بتوانند راه را برای پرستاران جهت غلبه بر شرایط موجود فراهم کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
376 تا 385
لینک کوتاه:
magiran.com/p2722119 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!