تحلیل کاربرد نقوش هندسی متنوع، بدون رعایت اصل تقارن در آجرکاری سلجوقی
نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تقارن گریزی در آجرکاری سلجوقی، یکی از مفاهیم در دسترس اما دیریاب هنر دوران اسلامی است. کاربرد آجر در طرح های متنوع و فراوان هندسی بدون رعایت اصل تقارن در اضلاع بنا، تغییر و تحولی چشمگیر در ساختار آرایه های آجرکاری این دوران پدید آورد که در هیچ یک از ادوار تاریخی ایران سابقه نداشته است. توجه به این نکته که اصولا تغییرات در ساختار هنری یک جامعه سنتی به سادگی رخ نمی دهند و همزمانی این تغییرات با اوج گیری و کمال هنر آجرکاری ایران، موجب بروز تضادی در هنر این دوران شده که تا کنون توجه شایسته ای به آن نشده است. این در حالی است که بحث آجر و آجرکاری دوره سلجوقی از مباحث بسیار پر تکرار در پژوهش های داخلی و خارجی بوده و علیرغم بدیهی بودن اصل تقارن در هنر ایران، کمتر توجهی به موضوع تقارن گریزی در آجرکاری دوران سلجوقی نشده است. تبیین این ساختار شکنی بر اساس شکل گیری طبقه اجتماعی جدید (طبقه متوسط) به عنوان سفارش دهندگان و حامیان ایجاد ابنیه که از ذوق و سلیقه جدیدی پیروی می کردند، دارای اهمیت بسیار است. سلیقه حامیان و علاقه آجرکاران برای نمایش توانایی خود، سبک هنر مردمی را در آجرکاری این دوران رقم زد که به مانند تمام هنرهای مردمی متاثر از ساختارهای اجتماعی بود و با تغییرات سیاسی و اجتماعی بعد از دوران سلجوقیان، بلافاصله از رونق افتاد. این پژوهش در صدد است تا ابعاد جدیدی از هنر آجرکاری دوران سلجوقی را که تا کنون مورد غفلت قرار گرفته، آشکار نماید. پژوهش حاضر به روش تفسیری - تاریخی و با استناد به منابع کتابخانه ای صورت گرفته است.
کلیدواژگان:
آجرکاری ، سلجوقیان ، تقارن ، معماری ، ساختار اجتماعی
زبان:
فارسی
صفحات:
5 تا 18
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2722196
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
فراتحلیل رویکردهای ایرانیان به مفهوم «ایران شناسی» و التزامات آن
*
مجله توسعه علوم انسانی، بهار و تابستان 1403 -
تعامل هنر ایرانی و اندیشه های شیعی در مقابر برجی کجور
شراراه عطایی نیا، *
مجله مطالعات باستان شناسی پارسه، بهار 1403 -
دره شام و مسئله تساهل مذهبی ایلخانان مغول در شمال غرب ایران (جلفا)
ثریا افشاری، لیلی نیاکان*، بهروز عمرانی،
مجله مطالعات باستان شناسی، زمستان 1401 و بهار 1402 -
تفسیر کاربردی رواج پلان هشت ضلعی در آرامگاه های سلجوقی و نقد آراء سنت گرایان
*
نشریه نگارینه هنر اسلامی، بهار و تابستان 1400