تدوین ابزار سنجش دانش و مهارت مالی مدیران بیمارستان ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 بیمارستان به عنوان مهم ترین سازمان ارائه دهنده خدمات بهداشتی - درمانی، بیش از هر سازمان دیگری نیازمند مدیریت کارا و اثربخش می باشد. بنابراین، دانش ها، مهارت ها و توانمندی های مدیران بیمارستان باید مورد توجه ویژه ای قرار گیرد که یکی از این مهارت ها، دانش و مهارت مالی است. لذا این پژوهش باهدف ارائه تدوین و اعتبار یابی ابزار سنجش دانش و مهارت مالی مدیران بیمارستان انجام شده است.

روش بررسی

 مطالعه ترکیبی حاضر در سال 1402- 1401 انجام شد. جامعه پژوهش شامل مدیران بیمارستان های آموزشی و درمانی، اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته حسابداری و مدیریت مالی به عنوان خبرگان مالی (پانل دلفی) بود. نمونه گیری به صورت هدفمند آغاز گردید و تا اشباع داده ها ادامه یافت. برای جمع آوری داده ها، از مصاحبه و بحث گروهی متمرکز وپرسش نامه و جهت تحلیل داده ها، از روش دلفی فازی و تحلیل سلسله مراتبی  Analytical Hierarchy process (AHP) فازی استفاده گردید.

نتایج

 ابعاد و مولفه های مهم طبق روش دلفی فازی شامل 8 بعد و 23 شاخص مشخص شد و با کمک روش AHP، وزن هر یک از ابعاد مشخص شد. سپس تعداد 68 سوال چندگزینه ای مربوط به هریک از ابعاد شناسایی شده، بر اساس مصاحبه با خبرگان طراحی شد. در مرحله بعد از طریق پرسش نامه و تکنیک دلفی فازی نظر خبرگان را در مورد سوالات مطرح شده کسب نموده و در نهایت 23 سوال چهارگزینه ای  به عنوان ابزار سنجش دانش و مهارت مالی مدیران بیمارستان تدوین شد.

نتیجه گیری

 بیمارستان، بازوی مهم ارائه خدمات سلامت است و با عنایت به محدودیت منابع ارزشمند بخش سلامت، تخصیص درست منابع، اعمال مدیریت علمی، برنامه ریزی صحیح و اصولی، گامی مهم در دستیابی به اهداف نظام سلامت خواهد بود. درک درست اصول مدیریت مالی و چگونگی شیوه ارائه اطلاعات مالی و چگونگی تسهیم هزینه ها در یک بیمارستان به مدیران آن بیمارستان کمک می کند تا تصویری پویا از فعالیت ها و اهداف خود داشته باشد و بتوانند برای آینده با آگاهی بیشتر تصمیم گیری کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
7626 تا 7644
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2722490 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!