فرایند پرستاری سالمند دارای استومی بر اساس نظریه پرستاری نقص خود مراقبتی اورم: یک گزارش موردی

پیام:
نوع مقاله:
گزارش موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

استومی، بر بعد بیولوژیکی و روانی عاطفی افراد  تاثیر می گذارد و تقاضای خود مراقبتی موثر و یکپارچه را در افراد ایجاد می کند.تئوری خودمراقبتی اورم ساختارمفهومی برای فرایندپرستاری در این جهت را  فراهم می کند ، د لذا این مطالعه با هدف تاثیر به کارگیری فرآیند پرستاری مبتنی بر نظریه پرستاری نقص خودمراقبتی اورم برسالمند دارای استومی انجام گردید.

روش کار

در این گزارش مورد، فرآیند پرستاری از یک سالمند دارای استومی ، مراجعه کننده به بیمارستان بعثت شهر همدان در سال 1402 ،مبتنی بر نظریه پرستاری نقص خودمراقبتی اورم ارائه گردید. با بهره گیری از فرم ارزیابی اورم و به کارگیری روش های معاینه، مصاحبه و مشاهده، اطلاعات جمع آوری شد. با توجه به نیازهای خودمراقبتی همگانی، تکاملی و انحراف از سلامت بیمار، تشخیص های پرستاری مشخص گردید و سپس برنامه ریزی و تعیین اهداف اانجام گردید. نوع سیستم پرستاری نیز با توجه به این تشخیص ها مشخص و اعمال گردید. در انتها، اقدامات پرستاری با تمرکز بر ارتقاء خودمراقبتی اجرا شد و پیشرفت ها و اهداف مورد بررسی مجدد و ارزیابی قرار گرفتند.

یافته ها

بر اساس شناخت نیازهای خودمراقبتی بیمار 7 تشخیص پرستاری تعیین شد و ددر نهایت اجرای فرایند پرستاری بر اساس نظریه پرستاری اورم منجر به افزایش کیفیت خدمات پرستاری همرا با افزایش عملکرد خودمراقبتی بیمار در مورد مشکلات ناشی از بیماری اش گردید به طوری که بهبود توان خودمراقبتی بیمار در راابطه با افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس، کاهش ریسک عفونت، اتقاء تمامیت پوستی، افزایش حس استقلال در بیمار، ارتقاء و حفظ اتباطات اجتماعی، تعادل مایعات و الکترولیت ها و افزایش اشتهای در بیمار مشاهده گردید.
 

نتیجه گیری

نظریه پرستاری نقص خودمراقبتی اورم به شناسایی و درک همه جانبه نیازهای بیمار، کمک فراوانی کرد و با مشارکت دادن بیمار در امر مراقبت از خود، دستیابی به اهداف مراقبتی را تسهیل نمود. لذا به کارگیری نظریه پرستاری نقص خودمراقبتی اورم در جهت شناسایی کامل نیازهای بیماران توصیه می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2722676 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!