مفهوم سازی اصطلاحات (ضرب المثل های) حیوانات در کوهمره سرخی (تعامل میان مجاز و استعاره)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این تحقیق به نحوه  مفهوم‏ سازی اصطلاحات در گویش کوهمره سرخی از دیدگاه شناختی می‏ پردازد. نحوه مفهوم ‏سازی در اصطلاحات، پیچیده بوده و لازم است علاوه بر نقش استعاره یا مجاز، تعامل میان استعاره و مجاز هم لحاظ شود تا داده ‏های بیشتری قابل توجیه شوند. روش این پژوهش میدانی و کتابخانه ‏ای است. نخست به روش میدانی 283 ضرب‏ المثل گردآوری شده و سپس به روش کتابخانه‏ ای و با رویکرد شناختی براساس الگوی مجاز، استعاره و تعامل میان آن ‏ها از دیدگاه رویز د مندزا و دیز (Ruiz de Mendoza & Díez, 2002) داده‏ ها تحلیل  و برای هر مبحث نمونه‏ هایی ذکر شده است. در کوهمره سرخی نیز تعامل میان مجاز و استعاره در زیربنای فرایندهای مفهوم‏ سازی اصطلاحات، نقش اساسی بازی می ‏کند. در گویش کوهمره سرخی، اصطلاحات مبتنی بر استعاره تنها یا مجاز تنها کم هستند. اصطلاحات شفاف و ترکیب‏ پذیر بالا بیشتر استعاره‏ای ظهور می ‏کنند و گسترش و کاهش در محدوده مفهومی هم در محدوده مبدا (مجاز) و هم مقصد (استعاره) از مهم‏ترین فرایندهای شناختی در مفهوم‏ سازی هستند. در اصطلاحات بسیار تیره که محدوده مجاز قادر به گسترش مفهومی نیست و نمی‏ توان از الگوی شناختی آرمانی شده یا فریم، مجاز را گسترش داد، معنا به طور قراردادی با اصطلاحات در ارتباط است و دلیل آن فقدان ریشه ‏های تاریخی فرهنگی اصطلاحات است؛ ولی در مواردی که اصطلاحات فرهنگی و تاریخی موجود است، تیرگی ازبین می‏ رود و گسترش مفهومی نه از فریم  بلکه از دانش کلی امکان‏ پذیر است. بیشتر اصطلاحات این منطقه از نوع هستی ‏شناختی است و  طرح‏واره ‏های تصویری کم تر مشاهده می‏ شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 145
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2722918 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!