اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اجتناب شناختی، نشخوار فکری و تنظیم هیجانی در افراد افسرده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به شیوع افسردگی و لزوم درمان های موثر، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر نشخوار فکری، اجتناب شناختی و تنظیم هیجانی در افراد افسرده انجام شد.
 

روش کار

جامعه آماری این پژوهش را کلیه افرادی تشکیل می دهند که در سال 1400 به کلینیک روان شناسی و مشاوره دانشگاه مشهد مراجعه کرده اند و از طریق مصاحبه بالینی مبتلا به افسردگی تشخیص داده شده اند. نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. آنها به طور تصادفی در دو گروه درمان ذهن آگاهی و شاهد قرار گرفتند. ابزارهای تحقیق شامل پرسشنامه افسردگی بک-II (BDI-II)، مقیاس پاسخ نشخوارکننده (RRS)، پرسشنامه تنظیم هیجانی (ERQ)، پرسشنامه اجتناب شناختی (CAQ) و مصاحبه های بالینی ساختاریافته برای اختلالات روانی (SCID-5CV) بود. داده ها با کمک آمار توصیفی، آزمون کولموگروف اسمیرنوف و تحلیل کوواریانس تحلیل شدند.
 

یافته ها

یافته ها نشان می دهد که تفاوت معنی داری در میانگین نمرات نشخوار فکری (001/0P<)، تنظیم هیجانی (001/0P<) و اجتناب شناختی (001/0P<) بین گروه های آزمون و شاهد وجود دارد. این بدان معناست که مداخله درمانی شدت اجتناب شناختی، اختلال در نظم عاطفی و نشخوار فکری را در افراد افسرده کاهش می دهد.
 

نتیجه گیری

بر اساس نتایج می توان از شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی جهت کاهش نشخوار فکری و اجتناب شناختی و بهبود تنظیم هیجانی برای درمان افسردگی استفاده کرد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
123 تا 131
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2723242 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!