مقایسه دریافت های غذایی بر اساس هرم غذایی در بیماران با دندان مصنوعی کامل و افراد با دندان های طبیعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بازسازی دنچر کامل یکی از معروف ترین و مرسوم ترین روش های انتخابی پروتزی برای بیماران بی دندانی است. هدف این مطالعه بررسی مقایسه بین الگوهای تغذیه ای بین افراد دارای دنچر کامل و افراد با دندان های سالم بود.

مواد و روش ها

طی این پژوهش توصیفی-مقطعی، 100 نفر به دو گروه با دندان طبیعی و بدون دندان با پروتز کامل (هر گروه 50 نفر) مراجعه کننده به کلینیک دانشکده دندانپزشکی ساری (طوبی) در بازه ی زمانی دی 1399 تا خرداد 1400 طبق معیار های ورود، مورد بررسی قرار گرفتند. داوطلبان فرم های دموگرافیک، آنتروپومتری و یادآمد خوراک را پر کردند. داده های به دست آمده از طریق نرم افزار SPSS ورژن 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. سطح معنی داری  کمتر از 5 درصد در نظر گرفته شد.

یافته ها

در این مطالعه، افراد دو گروه در شاخص های آنتروپومتری تفاوت معنی داری نشان ندادند و فقط در گروه بی دندان بین مردان و زنان در شاخص دور باسن (Hip) تفاوت معنی داری مشاهده شد (03/0=P). بر اساس آنالیز یادآمد خوراک تفاوت معنی داری درمیزان دریافت کالری و ماکرونوترینت ها و میکرو نوترینتها بین دو گروه مشاهده نگردید و اما بر اساس هرم غذایی ، افراد با دندان  از گروه های غذایی  بیشتری در برنامه روزانه خود  استفاده میکردند.

نتیجه گیری

یافته های این پژوهش نشان داد که افراد با دندان طبیعی و با پروتز کامل فقط در  مصرف ریز مغذی روی در مواد غذایی با هم تفاوت آماری معنی داری داشتند و در سایر شاخص ها این تفاوت نشان دیده نشد. با بررسی داده های آنتروپومتری در گروه بی دندانی با تفکیک جنسیتی، تفاوت آماری نزدیک به معنی داری در دورباسن مشاهده شد. بنابراین بهتراست، در گروه بدون دندان و یا با دندان پروتز، برای دریافت مواد مغذی از طریق رژیم غذایی ، توجه بیشتری گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
638 تا 648
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2723751 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!