مقایسه اثربخشی آموزش های مدیریت خشم و فرزندپروری بر کنش های اجرایی کودکان با اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی از اختلالات بسیار شایع عصبی تحولی دوران کودکی است که بر جنبه های شناختی و رفتاری افراد مبتلا تاثیر سوء دارد. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش های مدیریت خشم و فرزندپروری بر کنش های اجرایی کودکان با اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی انجام شد.

روش بررسی

 پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون همراه با دو گروه آزمایش و یک گروه گواه بود. جامعه آماری را تمامی دانش آموزان پسر با اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی مدارس ابتدایی شهر تهران و مادران آن ها در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند. از بین آن ها 36 نفر با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند و به تصادف در سه گروه دوازده نفره (گروه آموزش مدیریت خشم، گروه آموزش مهارت های فرزندپروری، گروه گواه) قرار گرفتند. ابزارهای گردآوری داده های پژوهش پرسش نامه درجه بندی کانرز-فرم معلم (کانرز، 1990) و پرسش نامه رتبه بندی رفتاری کنش های اجرایی-فرم والدین (جیویا و همکاران، 2000) بود. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری در محیط SPSS نسخه 22 انجام شد.

یافته ها

 آموزش مدیریت خشم بر خرده مقیاس های سازمان دهی و بازداری کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی موثر بود (0٫05>p). همچنین آموزش مدیریت خشم درمقایسه با آموزش فرزندپروری اثربخشی بیشتری بر خرده مقیاس سازمان دهی در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی داشت (0٫05>p)؛ اما اثربخشی آموزش فرزندپروری بر خرده مقیاس های سازمان دهی و بازداری در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی تایید نشد.

نتیجه گیری

 می توان نتیجه گرفت، روش مدیریت خشم بر بهبود مولفه سازمان دهی کنش های اجرایی کودکان با اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی تاثیر معناداری دارد؛ لذا روش مذکور ازطریق آرامش آموزی و تلقینات مثبت می تواند توسط متخصصان برای بهبود توانایی های شناختی ازقبیل کنش های اجرایی در این کودکان استفاده شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
134
لینک کوتاه:
magiran.com/p2723809 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!