بررسی تجربه زیسته آسیب پذیری در رابطه زناشویی: یک مطالعه پدیدارشناسی توصیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 زمانی که زوجین با احساس آرامش و امنیت آسیب پذیری های خود را در رابطه زناشویی بیان کنند و ازسوی همسر پذیرفته شوند، احساس رضایت و صمیمیت بیشتری در رابطه خواهند داشت؛ ازاین رو پژوهش حاضر باهدف بررسی تجربه زیسته آسیب پذیری در رابطه زناشویی انجام شد.

روش بررسی

 روش این پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی توصیفی بود. جامعه آماری را تمامی زنان متاهلی تشکیل دادند که دارای تجربه آسیب پذیری در رابطه زناشویی بودند و در سال 1400-1399 به مراکز مشاوره شهر خرم آباد مراجعه کردند. مشارکت کنندگان بیست نفر از زنان متاهل بودند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و در مصاحبه های پژوهش شرکت کردند. مصاحبه ها با استفاده از روش چهارمرحله ای جیورجی بررسی و تحلیل شد تا توصیف روشنی از تجارب زیسته آزمودنی ها در رابطه با پدیده آسیب پذیری به دست آید.

یافته ها

 یافته های پژوهش شامل هشت جزء تشکیل دهنده عبارت بود از: 1. گوش دادن همسر و شنونده خوبی بودن؛ 2. پذیرش موضوع؛ 3. رازداری همسر و اطمینان از فاش نشدن مشکل؛ 4. احساس امنیت و حمایت و نبود قضاوت و سرزنش توسط همسر؛ 5. اهمیت و جایگاه دادن به دغدغه و مهم دانستن موضوع ازجانب شوهر؛ 6. ویژگی های شخصیتی و رفتاری همسر (مانند آرام و مهربان بودن، محبت و توجه کردن، صبوربودن، درک کردن، حق دادن، منطقی و سنجیده رفتارکردن، واکنش نشان ندادن با رفتارهای تند و پرخاشگرانه)؛ 7. همدلی؛ 8. تلاش ها و اقدامات شوهر برای آرام کردن همسر.

نتیجه گیری

 می توان گفت، بیان آسیب پذیری ها در رابطه و پذیرش آن ها توسط زوجین باعث بهبود کیفیت رابطه زناشویی می شود؛ بنابراین شایسته است این مفهوم در برنامه های مشاوره پیش و پس از ازدواج و برنامه های غنی سازی ارتباط زناشویی به زوجین آموزش داده شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
161
لینک کوتاه:
magiran.com/p2723980 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!