طراحی بسته بندی اشیاء سفالی تاریخی با هدف کاهش آسیب در مراحل انبارمانی، حمل و نقل و استفاده نمونه مطالعاتی: لیوان آب خوری سفالین متعلق به عصر آهن شمال غرب ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

اشیاء سفالی تاریخی کشف شده در محوطه های باستانی دارای ارزش اطلاعاتی بسیار زیادی هستند و در علم باستان سنجی، حفظ و طبقه بندی این اطلاعات بسیار پر اهمیت است؛ از این رو حفظ سلامت فیزیکی این اشیا در مراحل نگهداری موقت و دائم شان، حمل و جابه جایی و نیز استفاده از آنها در طی مراحل باستان سنجی و مطالعه، مهم به نظر می رسد. این اشیاء تاریخی به واسطه متریال استفاده شده در ساخت آنها و قدمتی که دارند در اغلب موارد شکننده و آسیب پذیر هستند؛ به ویژه در مراحل حمل و نقل، انبار مانی و استفاده که شامل سنجش و ارزیابی شیء کشف شده است. بسته بندی مناسب می تواند احتمال آسیب های وارد شده در مراحل مذکور را به حداقل برساند و حفظ سلامت فیزیکی شیء را تضمین کند.        جهت طراحی بسته بندی مناسب برای این اشیاء تاریخی ابتدا می بایست شناخت دقیقی از ویژگی های آنها داشت. شیء سفالی مورد نظر، یک عدد لیوان آب خوری متعلق به عصر آهن شمال غرب ایران است که در طی کاوش های باستان شناختی تپه دالما در شهرستان ملکان استان آذربایجان شرقی به سرپرستی اکبر عابدی در سال 1400 به دست آمده است. با مشخص شدن ویژگی ها و کامل شدن اطلاعات در ارتباط با شیء سفالی تاریخی مد نظر، در بسته بندی آن می بایست حداقل معیارهایی رعایت شود تا کارکرد اصلی بسته بندی در این نوع از کالاها که حفظ سلامت فیزیکی است حاصل گردد. ده معیار با این هدف مشخص گردید. بر مبنای این ده معیار، راه حل ها، پیشنهادها و کانسپت های زیادی ارائه شد و در نهایت با توجه به نمونه مورد بررسی، یک ایده انتخاب گردید که اساس آن بر استفاده از فوم هوشمند است.       شیء سفالی تاریخی و شکننده در ایده بسته بندی انتخاب شده، بین دو لایه 6 سانتی متری از فوم هوشمند قرار می گیرد و با یک باکس از جنس کارتن 5 لایه احاطه می شود، به طوری که حتی در اثر سقوط از ارتفاع یک و نیم متری هیچ آسیبی به شیء سفالی داخلی وارد نمی شود. بسته بندی منتخب، 4 قسمت دارد؛ بدنه، درب و دو عدد فوم هوشمند. با توجه به آنکه ساختار بسته بندی به صورت تلسکوپی در نظر گرفته شده است این قابلیت را ایجاد می کند که بسته ها وزن بیشتری را تحمل کنند و در مرحله انبارمانی و نگهداری در قفسه ها بتوان تعداد بیشتری بسته را بر روی هم قرار داد. همچنین ساختار تلسکوپی، دیواره ای ضخیم تر در برابر ضربات، فشارها و سوراخ شدن ایجاد می کند. استفاده از فوم هوشمند این قابلیت را برای بسته بندی ایجاد می کند که شیء دیگری با ابعادی نزدیک به شیء کنونی و با فرمی متفاوت نیز به راحتی قابل استفاده شود. همچنین این فوم عایقی حرارتی و رطوبتی مناسبی جهت محافظت از شیء داخلی ایجاد می کند. فوم هوشمند بسیار منعطف است و سطحی نرم دارد و کمترین آسیب را به رنگ و بافت شیء سفالی وارد می کند؛ همچنین تولید این نوع از فوم ها در ایران بومی شده است و به راحتی و با قیمت مناسب در دسترس است. طرح بسته بندی انتخاب شده برای شیء سفالی مورد نظر می تواند تمامی معیارهای ذکر شده برای یک بسته بندی مناسب برای اشیاء سفالی تاریخی را پوشش دهد و سلامت فیزیکی آن را در مراحل انبارمانی، حمل و نقل و استفاده تضمین کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
185 تا 192
لینک کوتاه:
magiran.com/p2724913 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!