بررسی پویایی زمانی و مکانی پوشش اراضی تالاب پریشان با استفاده از مدل درخت تصمیم و پردازش تصاویر ماهواره ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تالاب ها به عنوان یکی از مهم ترین انواع اکوسیستم های جهان به شدت در حال تهدید می باشند. تالاب پریشان علاوه بر اینکه جزء مناطق حفاظت شده ایران قرار دارد بلکه به عنوان تالاب بین المللی و نیز ذخیره گاه زیست کره نیز شناخته شده است. درک روند تغییرات این تالاب می تواند برای بهبود وضعیت آتی آن بسیار مفید باشد. از این رو هدف پژوهش حاضر پایش تغییرات پهنه آبی تالاب پریشان در بازه زمانی 30 ساله می باشد.

روش بررسی

در راستای هدف تحقیق تصاویر ماهواره لندست برای چهار دوره زمانی 1366، 1377، 1386 و 1395 به همراه سایر داده های مورد نیاز تهیه گردید. با انجام پردازش های مورد نیاز در نرم افزار ENVI 4.7، نقشه های پوشش اراضی تالاب پریشان با بهره گیری از شاخص تفاضلی نرمال شده پوشش گیاهی و شاخص تفاضلی نرمال شده آب در قالب روش درخت تصمیم در سه طبقه پهنه آبی، پوشش گیاهی و سایر اراضی استخراج شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که در بازه بلندمدت سی ساله (1987 تا 2016) از مساحت 1963 هکتاری پهنه آبی تالاب پریشان تنها 13 هکتار در انتهای بازه باقیمانده است. پایش تغییرات نشان می دهد که پهنه آبی تالاب پریشان نسبت به سال 1366 حدود 1950، نسب به سال 1377 حدود 3605 و نسب به سال 1386 حدود 2272 هکتار کاهش مساحت داشته است.

بحث و نتیجه گیری

استفاده از داده های ماهواره ای و تکنیک های سنجش از راه دور به همراه مدل طبقه بندی درخت تصمیم حاکی از قابلیت روش مورد استفاده برای شناسایی و طبقه بندی پوشش اراضی در محدوده های تالابی که پوشش گیاهی و آب درهم تنیده اند، می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 118
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2725056 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!