مقایسه ی اثر افزودن کتامین به سدیم تیوپنتال و پروپوفول بر کیفیت آرام بخشی در جراحی آب مروارید با فیکوامولسیفیکاسیون تحت بی حسی موضعی و آرام بخشی داخل وریدی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به اثرات مطلوب درمان ترکیبی برای ایجاد عوارض کمتر دارویی و افزایش کیفیت آرام بخشی در حین عمل و عدم انجام مطالعاتی در مورد بررسی اثرات سدیم تیوپنتال و پروپوفول، در ترکیب با کتامین در حین جراحی آب مروارید فیکوامولسیفیکاسیون، بر آن شدیم تا مطالعه ی حاضر را انجام دهیم.

روش ها

در این کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور، 60 کاندید جراحی کاتاراکت انتخابی به دو گروه A و B تقسیم شدند. گروه A تیوپنتال-کتامین سدیم و گروه B پروپوفول-کتامین دریافت کردند. نمره ی آرام بخشی، پارامترهای همودینامیک بیماران قبل، حین و بعد از عمل، عوارض جانبی و رضایت بیماران و جراحان توسط متخصص بیهوشی ثبت و در دو گروه مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

بر اساس نتایج آماری، رضایت جراح در گروه دریافت کننده ی تیوپنتال سدیم کتامین به طور معنی داری بیشتر بود، اما تفاوت معنی داری در پارامترهای همودینامیک در هر دو گروه در طول جراحی و ریکاوری وجود نداشت. ضربان قلب و فشارخون در هر دو گروه ابتدا کاهش و سپس افزایش یافت. همچنین تفاوت معنی داری بین گروه های مورد مطالعه از نظر نمره ی آرام بخشی حین و بعد از عمل وجود نداشت. اما سردرد در دو بیمار گروه دریافت کننده ی پروپوفول-کتامین مشاهده شد. رضایت بیمار در هر دو گروه تفاوت معنی داری نداشت. همچنین مشخصات دموگرافیک بر نتایج تاثیری نگذاشت.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج مطالعه ی حاضر، استفاده از ترکیب تیوپنتال سدیم-کتامین در حین جراحی کاتاراکت فیکوامولسیفیکاسیون تحت بی حسی موضعی و آرام بخشی داخل وریدی پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
104 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p2726147 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!