تاثیر استفاده از منابع اطلاعاتی دیجیتال هنرهای نمایشی در پیوند دادن کودکان شهرستان کاشان با مطالعه و کتابخوانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر منابع اطلاعاتی دیجیتال هنرنمایشی در پیوند دادن کودکان به مطالعه و کتابخوانی است. پژوهش از نوع کاربردی و از رویکرد نیمه آزمایشی استفاده کرده است. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان 7 تا 10 سال کتابخانه های عمومی شهر کاشان است و نمونه گیری به صورت هدفمند با استفاده از خوشه ای چندمرحله ای و همگن انجام گردیده است. حجم نمونه آماری با توجه به حجم کودکان 7 تا 10 سال عضو کتابخانه عمومی امیرکبیر 30 نفراست. در سه گروه 10 نفری با روش پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری انجام شده است. جهت تجزیه و تحلیل و آماده سازی از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری (مانکوا) و تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر استفاده شده است. یافته پژوهش نشان داد که اثربخشی در قصه گویی نمایشی بیشتر از اثربخشی در کتابخوانی و دیدین فیلم است. میانگین نمره انگیزش در گروه قصه گویی نمایشی 433/، در گروه کتابخوانی 93/2 و در گروه نمایش فیلم 75/2 می باشد که تفاوت معنادار افزایش انگیزه از طریق قصه خوانی نسبت به کتابخوانی و نمایش فیلم را نشان می دهد؛ بنابراین یافته ها نشان داد که کودکان بین 7 تا 10 سال به قصه گویی نمایشی گرایش و تمایل بیشتری دارند، درواقع قصه گویی نمایشی دیجیتال برای کودکان بین 7 تا 10 سال نوعی سرگرمی و تشویق به مطالعه می باشد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که هر سه روشدیجیتال قصه گویی، کتابخوانی و نمایش فیلم می توانند روش های موثری برای افزایش انگیزش و علاقه مندی کودکان 7 تا 11 سال به مطالعه باشند، اگرچه روش قصه گویی، اثربخشی بیشتری دارد. درمجموع هر سه روش برای کودکان موجب علاقه مند نمودن کودک به کتابخانه می شود به همین دلیل کودکانی که در جلسات دیجیتالی قصه گویی نمایشی، کتابخوانی و نمایش فیلم حضور می یابند بیشتر به کتابخانه و مطالعه علاقه پیدا می کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 18
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2727594 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!