القرب من الله هو هدف التفوق الإنسانی فی النظام الدینی
بسم الله الرحمن الرحیمقرب الهی غایت تعالی انسان در نظام دینی• محمدصادق تقی زاده طبری • آسیه گنج خانی چکیدهغایت استکمال انسان در منظومه معارف دینی در قرب الهی معنی می شود . هر چه ما را برای درک فقر ذاتی خویش به خداوند و سلب استقلال از خویش و رفع حجاب بین خویشتن با خداوند مدد رساند، راهی است برای دریافت شهودی قرب و اتصال به خداوند. پس حرکت انسان به سوی الله، یعنی حرکت از پندار استقلال برای خویش به سوی اعتقاد به عدم استقلال خویشتن و نفی انانیت و باور حاکمیت و مالکیت مطلق خداوند. سیر به سوی قرب الهی، یک سیر باطنی است که از اعماق روح و دل انسان آغاز میشود و مستقیما با مادیات ارتباط ندارد.بنابراین در عالم هستی، هیچ سلطهای قویتر، اصیلتر و نافذتر از قدرت و قهاریت خدای متعال نیست . او سلطه تکوینی بر ماورای خودش داردو هیچ موجودی نیست که تحت تسلط و قدرت الهی نباشد. در مقاله حاضربا روشی توصیفی تحلیلی قرب الهی به عنوان نقطه ثقل غایت تعالی انسان در نظام دینی ، با لحاظ تاثیر ایمان در طهارت انسانی بررسی می شود.واژگان کلیدی: قرب الهی ، غایت تعالی ، انسان ، فقر وجودی ، نظام دینی
قرب الهی ، غایت تعالی ، انسان ، فقر وجودی ، نظام دینی
پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.
اگر عضو مگیران هستید:
اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.