میوئوگرافی به عنوان ابزاری نوین در نقشه برداری سطحی/زیرسطحی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کسب دانش و در ادامه گسترش فناوری آشکارسازی پرتوهای کیهانی منجر به ایجاد ارتباطات نوینی بین رشته های دانشگاهی نظیر فیزیک، زمین شناسی، کشاورزی، معدن و باستان شناسی شده است. به سبب برهمکنش این پرتوها با اتمسفر زمین شار گسترده ای از ذرات ثانویه تولید و به زمین برخورد می کنند. میوئون ها به عنوان یکی از این ذرات باردار پرانرژی قابلیت نفوذ در اجسام بزرگ سطحی و اعماق زمین را دارد که ابزاری نوین در نقشه برداری از سطح/زیرسطح را فراهم می کند. در این تکنیک باتوجه به وابستگی تضعیف و پراکندگی این ذرات باردار به چگالی امکان تصویربرداری از انواع سازه های سطحی نظیر آتشفشان، آثار باستانی و ساختارهای عمرانی و یا مخازن، حفرات، پسماندهای رادیواکتیو و رگه های معدنی باارزش زیرسطحی فراهم است. هدف در این مقاله، مروری بر تحقیقات صورت گرفته در سنوات اخیر بر روی تکنیک نوین میوئوگرافی است و سعی گردید در اینجا در ساختاری جدید به کاربرد این تکنیک در هر سه حوزه تصویربرداری، نقشه برداری و سنجش از راه دور جهت استخراج اطلاعات از حجم های بزرگ سطح/زیر سطح زمین است.

زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 87
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2727889 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!