معماری زیست بوم نوآوری های فناورانه حوزه سلامت با به کارگیری پویایی های سیستم مطالعه موردی زیست بوم نوآوری دانشگاه های تهران و علوم پزشکی تهران

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زیست بوم نوآوری متشکل از گروهی از بازیگران و فرآیندهای پویاست که راهکارهای نوآورانه برای چالش های جدید ارائه می دهند. زیست بوم برای مدیریت شدن، باید طراحی شود. هدف اصلی این پژوهش، طراحی زیست بوم نوآوری در حوزه سلامت با محوریت دانشگاه است. در این مسیر، ابتدا کارکردهای زیست بوم از طریق مرور پژوهش های پیشین مرتبط در جهان و ایران بررسی شد. به دلیل محدودیت مستندات وضعیت موجود کشور، برای گردآوری اطلاعات مصاحبه با ذی نفعان زیست بوم موجود انتخاب شد. سپس با تحلیل این داده ها، محورهای دور بعدی مصاحبه با ذی نفعان برای شناسایی قواعد و فرآیندها تدوین شد. نتایج این اقدامات منجر به انتخاب چارچوب طراحی مفهومی سه لایه، «هسته- پلت فرم- توسعه و کاربرد» گردید. در طرح مفهومی پیشنهادی، انستیتو نوآوری های فناورانه سلامت در لایه هسته قرار می گیرد که با شش پلت فرم یادگیری یکپارچه با کار، ایده پردازی، کارآفرینی، نوآوری، خدمات مشترک و سرمایه گذاری و تامین مالی در ارتباط است. هر یک از این پلت فرم ها در لایه توسعه و کاربرد با بازیگران آن حوزه در ارتباط هستند. پس از تایید معماری مفهومی با رویکرد مثلث سازی با حضور خبرگان در حوزه های آکادمیک و عملیاتی، مدل تعاملات زیست بوم طراحی و نتایج حاصل از استقرار معماری در محدوده مورد مطالعه با روش پویایی های سیستم شبیه سازی شد. نتیجه شبیه سازی مدل پیشنهادی با پویایی سیستم حاکی از ارتقای انگیزه نوآوری و در نتیجه آن، افزایش چشم گیر تعداد نوآوران و هسته های نوآور خواهد شد. تغییر مثبت در روند افزایش شرکت های نوآور و کسب و کارهای نوآورانه به وضوح در نتایج شبیه سازی مشاهده می شود. تغییر در میزان سرمایه گذاری در سناریوی پیشنهادی نسبت به ادامه روند کنونی افزایش نسبی دارد اما که با مقایسه آن با روند افزایش تعداد شرکت ها، برآورد می شود میزان سرمایه گذاری های موفق وضعیت بهتری داشته باشد. به طور کلی نتایج کسب شده از اجرای مدل به نفع پیاده سازی معماری در زیست بوم نوآوری مورد مطالعه در دانشگاه های تهران و علوم پزشکی تهران است.

زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p2728043 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!