گزارش یک مورد کیست بزرگ multiloculated به دنبال جا ماندن لانگ گاز در عمل جراحی سزارین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اصطلاح  Gossypibomaبرای توصیف اسفنج های جراحی یا گازهایی است که پس از یک عمل جراحی در بدن بیمار باقی می مانند. در مطالعه حاضر یک مورد کیست بزرگ multiloculate به دنبال جا ماندن لانگ گاز در عمل جراحی سزارین گزارش می شود.معرفی بیمار: بیمار خانمی 37 ساله در سن حاملگی 38 هفته به علت دردهای زایمانی و به دنبال پارگی کیسه آب، تحت عمل جراحی سزارین قرار گرفت و نوزاد زایمان شد و بیمار بدون هیچ گونه عارضه ای ترخیص شد. بیمار حدودا 5 ماه بعد به علت درد پهلوی راست مراجعه کرد. در سونوگرافی در طرف راست کیست بزرگ multiloculate در لگن و کمی بالاتر از آن گزارش شده بود. جراح عمومی درخواست سی تی اسکن را داده بود که جواب مبنی بر توده کیست ماننده در طرف راست حفره شکمی با تجمع مایع و گاز بود. در نهایت پس از ماه ها انتظار برای انجام تصویربرداری های مختلف، تصویر X-ray، جسم خارجی لانگ گاز را بعد از 11 ماه تشخیص داده شد که از این جهت بیمار، بستری و تحت عمل جراحی قرار گرفت و سپس کیست که متشکل از لانگ گاز و دیواره ضخیمی از آمنتوم در اطراف آن بود، آزاد و خارج شد. یک هفته بعد بیمار دارای حال عمومی بدون مشکل بود.

نتیجه گیری

عدم پیشگیری از بروز Gossypiboma، یکی از موارد بسیار مهمی است که سبب بروز عوارض بسیار جدی مانند کیست های بزرگ در بیماران می شود. بنابراین تمام پرسنل اسکراب و سیرکولار اتاق عمل باید تمام دقت خود را در شمارش ابزار مورد استفاده در جراحی بکار برند.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p2728859 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!