بهینه سازی چند هدفه زنجیره تامین حلقه بسته سبز با تاکید بر عوامل انرژی در حمل و نقل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه دستیابی به منافع رقابتی بازار، امری ضروری است و ازآنجاکه توجه به مسائل زیست محیطی و انرژی افزایش یافته است، طراحی شبکه ی زنجیره تامین مناسب می تواند کمک بزرگی به این مهم کند. به همین منظور در این پژوهش یک مدل برنامه ریزی برای زنجیره تامین حلقه بسته ی سبز چندمحصولی، چند دوره ای طراحی شده است. جنبه ی نوآوری تحقیق برقراری توابع هدف چندگانه اختصاصی در حوزه ی مدیریت انرژی مبتنی بر حمل و نقل می باشد که یک مدل بهینه سازی برای زنجیره تامین حلقه بسته سبز با چهار هدف بهینه سازی کربن دی اکسید، هزینه حمل ونقل، انرژی و ضایعات طراحی شده است و مدل مربوطه توسط الگوریتم های فرا ابتکاری ژنتیک و شبیه سازی تبرید حل گردیده است. در راستای یکپارچه سازی توابع هدف از روش وزن دهی به اهداف استفاده شده است، وزن اهداف با توجه به نظر خبرگان انتخاب شده است. نتایج حاصل از بررسی کارایی الگوریتم ها نشان می دهد زمانی که چهار تابع هدف را به صورت هم زمان در نظر می گیریم، الگوریتم ژنتیک بهتر عمل می کند همچنین با مقایسه ی نتایج حاصل از این دو الگوریتم کارایی الگوریتم ژنتیک برای دو تابع هدف انرژی و هزینه ثابت شد و کارایی الگوریتم شبیه سازی تبرید برای دو تابع هدف کربن دی اکسید و ضایعات مشخص گردید. این مقاله کمک می کند تا مدیران از حمل ونقل سبز و بهبود عملکرد زیست محیطی و کاهش هزینه ها در کل زنجیره تامین به عنوان یک استراتژی مکمل، به منظور کسب مزیت رقابتی پایدار سود ببرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
3709 تا 3731
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2728969 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!