مطالعات نوظهور روی زاتاریا مالتی فلورا بویس: پیشگام در ویژگیهای ضدمیکروبی و ضدقارچی: یک مرور نظاممند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

آویشن شیرازی یک گیاه دارویی است که به دلیل خواص زیستی متنوع شامل فعالیتهای ضدباکتریایی، ضدویروسی، ضدقارچی و ضداکسیدانی و تسکین درد شناخته شده است. به هر حال بررسی دقیق سازوکارهای اختصاصی و ترکیبات موثر در هر خاصیت، به ویژه در کارایی های رقابتی آن مورد مطالعه و تحقیق بیشتر است. هدف این تحقیق پل زدن بر گسلهای موجود است با تمرکز بر آنالیزهای جدید ترکیب شیمیایی و خواص ضدقارچی زاتاریا مولتی فلورا تا بتواند خواص سلامتی بخش و کاربردهای درمانی آن را برجسته سازد.

مواد و روش ها

این مرور با پی گرفتن آنالیزهای سیستماتیک پروتکلهای استاندارد تهیه شد. جستجو جامع در ادبیات و در پایگاهداده های PubMed, EMBASEو ،CINAHLکتابخانه Cochraneو Web of Scienceانجام شد. از واژه های کلیدی زاتاریا مولتی فلورا بویس،"فعالیت ضد باکتریایی"، "ضدقارچ"، "فعالیت شیمیایی"، "فعالیتهای بیولوژیکی"، "ترکیب شیمیایی در جستجوی ادبیات استفاده شد. مرور در بازه زمانی 2223-2223با 11مقاله مرتبط منتخب و بر اساس معیارهای ورود و خروج از قبل تعیین شده صورت گرفت. این عملکرد پیروی به الگوی استاندارد مجله برای مرور سیستماتیک را تضمین میکرد.

یافته ها و نتیجه گیری

آنالیز حاضر تیمول و کاراواکرول را به عنوان ترکیبات اولیه مورد علاقه در زاتاریا مولتی فلورا بویس را برجسته و با اثرات ضدمیکربی و ضدقارچی مرتبط میکند. علاوه بر آن، مشخص شد نقش ضدقارچی این گیاه نسبت به فعالیتهای بیولوژیکی دیگر آن پررنگتر است. به هر حال، مروری حاضر برخی خواص آرامبخش و شل کنندگی عضلات این گیاه را شامل می شود که خارج از محوریت اصلی این مطالعه در مورد خواص ضدمیکربی و ضد قارچی است. این مقاله مروری به پتانسیلهای ضد میکروبی و ضد قارچی زاتاریا مولتی فلورا بویس میپردازد. مقاله بر نیاز به مطالعات هدفمند بالینی و آزمایشگاهی بیشتر روی گیاه برای بررسی غلظتهای موثر، روش های کاربرد و عوارض جانبی احتمالی آن تاکید میکند. مطالعات آینده باید بر روشن کردن سازوکارهای موجود در پس ترکیبات فعال زیستی اولیه آن متمرکز شود و در نتیجه به توسعه عوامل درمانی جدید کمک کند

زبان:
انگلیسی
در صفحه:
20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2730095 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!