تاثیر جایگزینی پودر جلبک اسپیرولینا (آرتروسپیرا پلاتنسیس) با پریمیکس‏ های ‏ویتامینه- معدنی بر رشد، عملکرد و فراسنجه‏ های خونی جوجه‏ های گوشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه ریزجلبک اسپیرولینا به عنوان منبع غنی از پروتئین، اسیدهای چرب غیراشباع، ویتامین ها، املاح و آنتی‏اکسیدان ها در بسیاری از کشورها کشت می شود. در این بررسی تاثیر جایگزینی پودر ریز جلبک اسپیرولینا با مقادیر مختلف پریمیکس ویتامینه-معدنی صنعتی، به عنوان یک افزودنی محرک عملکرد رشد جوجه‏های گوشتی مقایسه شده است. تعداد 200 قطعه جوجه گوشتی نژاد راس یک روزه از بین 3000 قطعه جوجه به صورت تصادفی انتخاب و در مرکز تحقیقات مهرگان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه به پنج تیمار تقسیم شدند. جیره غذایی گروه شاهد شامل (100 درصد مکمل صنعتی و بدون اسپیرولینا)، تیمار اول T1 (25 درصد اسپیرولینا و 75 درصد مکمل صنعتی)، تیمار دوم T2 (50 درصد اسپیرولینا و 50 درصد مکمل صنعتی)، تیمار سوم T3 (75 درصد اسپیرولینا و 25 درصد مکمل صنعتی) و تیمار چهارم T4 (100 درصد اسپیرولینا) بود. پس از 42 روز مرگ ومیری در تیمارها دیده نشد و در تیمارهای T1، T2 و T4 وزن زنده به طور معنی‏دار (05/0<p) نسبت به تیمار شاهد افزایش و میزان ضریب تبدیل خوراک (FCR) در تیمار T2 به طور معنی دار کاهش یافت، لذا جیره T2 بهترین عملکرد را نشان داد. سپس پارامترهای بیوشیمیایی سرم خون در تیمار  T2بررسی شد که در سطح معنی داری (05/0<p) گلوکز، پروتئین کل و آلبومین، HDL و LDL افزایش و میزان تری‏گلیسیرید و کلسترول کاهش یافت. براساس یافته ها نتیجه گیری می شود با جایگزین کردن 50 درصد مکمل ویتامینه-معدنی صنعتی با پودر اسپیرولینا می توان عملکرد رشد، ضریب تبدیل خوراک و فراسنجه های خونی در جوجه های گوشتی بهبود بخشید.

زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p2730337 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!