ارتباط تاب آوری و بار مراقبتی مادران کودکان مبتلا به سرطان تحت شیمی درمانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

بحران هایی نظیر ابتلای کودک به سرطان و شیمی درمانی می تواند منجر به از بین رفتن انسجام روانی و کاهش سطح تاب آوری در مادران این کودکان شود که ممکن است بر بار مراقبتی مادران کودکان مبتلا به سرطان تحت شیمی درمانی نیز تاثیرگذار باشد؛ لذا این مطالعه باهدف تعیین ارتباط تاب آوری و بار مراقبتی مادران کودکان مبتلا به سرطان تحت شیمی درمانی در بیمارستان های آموزشی دانشگاه ایران انجام شد.

مواد و روش کار

در این مطالعه توصیفی که از نوع مقطعی- همبستگی است، 123 مادر کودک مبتلا به سرطان تحت شیمی درمانی مراکز آموزشی درمانی حضرت علی اصغر (ع) و حضرت رسول اکرم (ص) با روش نمونه گیری در دسترس موردبررسی قرار گرفتند. ابزار گرداوری اطلاعات در این مطالعه پرسشنامه اطلاعات فردی -اجتماعی مادران و کودکان، مقیاس سنجش تاب آوری Conner و Davidson (2003) و پرسشنامه بار مراقبتی والدین Zarit و همکاران (1980) بود. داده ها پس از جمع آوری توسط نرم افزار آماری SPSS نسخه 22 و با به کارگیری آزمون های آماری توصیفی و استنباطی (آزمون t مستقل و ضریب هم بستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون) مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. سطح معناداری برای تمامی داده ها 05/0 در نظر گرفته شد.

یافته ها

بر اساس یافته های مطالعه حاضر میانگین سنی مادران موردمطالعه 56/7 ± 05/36 سال بود. میانگین نمره ی کل تاب آوری مادران 19/21 ±01/71 بود که نشان دهنده سطح تاب آوری متوسط مادران موردمطالعه بود. بار مراقبتی در 9/43 درصد مادران در سطح پایین و در 5/32 درصد در سطح متوسط بود. میانگین و انحراف معیار نمره ی کل بار مراقبتی مادران 79/19 ± 05/27 بود. بین میانگین نمره تاب آوری مادران با میانگین نمره بار مراقبتی ارتباط آماری معناداری وجود داشت (001/0 >P). هم چنین یافته ها نشان داد بین میانگین نمره ی تاب آوری و سطح تحصیلات مادران ارتباط معنادار وجود داشت (03/0=P) و بین میانگین نمره تاب آوری مادران و تعداد فرزند ارتباط معکوس وجود داشت (01/0=P). بین میانگین نمره ی بار مراقبتی مادران و سطح درآمد ارتباط معنادار وجود داشت (009/0=P).

بحث و نتیجه گیری

نتایج مطالعه نشان می دهد که سطح تاب آوری در مادرانی که از کودکان تحت شیمی درمانی ناشی از سرطان مراقبت می کنند متوسط است. همچنین با توجه به عوامل جمعیت شناختی مادران و کودکان مرتبط با تاب آوری و بار مراقبتی و ارتباط بین بار مراقبتی مادران و تاثیر تاب آوری بر بار مراقبتی آن ها، این مطالعه پیشنهاد می کند برنامه هایی برای آموزش و ارائه خدمات پرستاری برای این مادران طراحی و اجرا شود. چنین برنامه هایی باهدف کاهش بار مراقبتی آن ها و ارتقای تاب آوری انجام می شود..

زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 102
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2732729 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!