مقایسه مولفه های بهزیستی روان شناختی و هوش هیجانی در بازیکنان با و بدون اعتیاد به بازی های رایانه ای در دانش آموزان متوسطه دوم شهر البرز: یک مطالعه توصیفی
بازی های رایانه ای تبدیل به بخش مهمی از زندگی نوجوانان شده است. این بازی ها پیامدهای مثبت و منفی از جمله اعتیاد را به همراه دارند. بنابراین، هدف از این مطالعه مقایسه مولفه های بهزیستی روان شناختی و هوش هیجانی در بازیکنان با و بدون اعتیاد به بازی های رایانه ای بود.
روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی بوده و جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان مدارس متوسطه دوم در سال تحصیلی 1402-1401 در شهر البرز بودند که از این جامعه، اول، به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای و بعد به روش هدفمند و با اجرای مقیاس اعتیاد به گیم (Game Addiction Scale; GAS-7) روی بازیکنان بازی های رایانه ای، 112 شرکت کننده به عنوان نمونه هدف انتخاب شدند (56 شرکت کننده دارای اعتیاد و 56 شرکت کننده بدون اعتیاد). پس از حذف داده های ناقص و دور افتاده در هر گروه 51 شرکت کننده باقی ماندند. علاوه بر GAS-7، مقیاس بهزیستی روان شناختی Ryff (RPWS-18) و مقیاس هوش هیجانی Wong Law (WLEIS-16) نیز اجرا گردید. جهت تحلیل نهایی داده ها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) استفاده شد.
نتایج نشان داد که بازیکنان دارای اعتیاد نسبت به گروه مقایسه، به طور معناداری نمرات کم تری در تمام مولفه های بهزیستی روان شناختی کسب کردند (001/0>P). هم چنین، نمرات کم تری در کاربرد و تنظیم هیجانات کسب کردند (001/0>P).
مبتنی بر نتایج، بازیکنان دارای اعتیاد، بهزیستی روان شناختی و هوش هیجانی ضعیف تری نسبت به گروه مقایسه داشتند. بر این اساس، با شناسایی دانش آموزان دارای اعتیاد، تمهیدات آموزشی جهت ارتقاء هوش هیجانی و بهزیستی در مدارس متوسطه ضروری به نظر می رسد.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.