تاب آوری سازمانی و عملکرد کارکنان در سازمان امور مالیاتی کشور: نقش میانجی سرمایه اجتماعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مدیران به درک کارکنان و کار با آن ها تحت شرایط و موقعیت های مختلف احتیاج دارند. از طرفی ظرفیت و توانایی کارکنان برای پذیرش و رویارویی با تغییرات فاحش و پایدار، بهره وری سازمان را تحت تاثیر قرار می دهد. افرادی که تاب آوری بیشتری دارند بهتر با سختی ها و تغییرات کنار می آیند. این پژوهش با هدف بررسی رابطه تاب آوری سازمانی و عملکرد کارکنان در سازمان های دولتی صورت پذیرفته که متغیر سرمایه اجتماعی نیز به عنوان متغیر میانجی درنظر گرفته شده است.

روش

صبغه پژوهش کمی و از نوع پژوهش های همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش، اداره کل مالیات بر ارزش افزوده تهران می باشد که با توجه به حجم جامعه آماری، تعداد 196 نفر از کارکنان بصورت تصادفی به عنوان اعضاء نمونه انتخاب شدند. داده های پژوهش توسط ابزار پرسشنامه استاندارد گردآوری و توسط تکنیک حداقل مربعات جزئی (PLS) و رگرسیون تحلیل گردید.

یافته ها

نتایج حاکی از تایید ارتباط میان تاب آوری و عملکرد کارکنان (515/0) دارد اما نقش سرمایه اجتماعی به عنوان متغیر میانجی در ارتباط میان تاب آوری سازمانی و عملکرد سازمانی به دلیل میزان همبستگی ضعیف (02/0) تایید نگردید. از میان چهار فرضیه فرعی نیز سه فرضیه تایید شد.

نتایج

مطالعات پیشین بر رابطه میان متغیرهای پژوهش بصورت مجزا پرداخته اند و در آن ها به چگونگی این تاثیر پرداخته نشده است. همچنین نقش تاب آوری کارکنان و سرمایه اجتماعی آن ها بطور همزمان در سازمان های خدمت محور بررسی نشده است که این پژوهش بدان پرداخته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 152
لینک کوتاه:
magiran.com/p2734161 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!