خوانش تطبیقی دو بنای آئینی دوره قاجار؛ سقانفار مازندران و بقعه گیلان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

در ادوار مختلف تاریخ، جوامع بشری شاهد بناهای آئینی، به عنوان یادگارهای فرهنگی بشری بوده اند، که به صورت عینی باقی مانده است. این میراث ضمن محترم بودن برای هر ملت و پیروان هر آئینی، از طریق تداوم و تکرار سنت ها و باورها، در جهت یافتن فرهنگ آن قوم برای سایر ملل آموزنده و راهگشایند. شکل گیری کالبد معماری این بناها، متاثر از عوامل متعددی است که شناخت آن، یاری رسان معماران، در طراحی بناهای هویت بخش معاصر خواهد بود. ازاین رو پژوهش حاضر، با هدف بررسی و تحلیل کالبدی معماری بناهای آئینی دوره قاجار در مازندران و گیلان، به منظور درک علل شکل گیری معماری این دو گونه بنا، به روش اسنادی -منابع کتابخانه ای- و میدانی- مشاهده سقانفارهای مازندران و بقعه های گیلان- در پی پاسخ به این سوال است که، مهم ترین عوامل شکل دهنده الگوی کالبدی معماری بناهای آئینی دوره قاجار در مازندران و گیلان کدم اند. ازاین رو 4 سقانفار کیجاتکیه، لدار، فیروزجاه و حمزه کلا- شش پل در مازندران و 4 بقعه آقاسیدمحمدیمنی، چهارپادشاه، سیدموسی بن جعفر (ع) و نصیرعلی کیا بن امام موسی الکاظم (ع) در گیلان در یک بستر مقایسه ای توصیف و تحلیل شده اند. یافته های پژوهش، حاکی از آن است که هنرمند بومی زمینه های بروز خلاقیت هنری خود را به واسطه وجود الگو و نمونه هایی از معماری آئینی در محیط پیرامونش یافته است، بدین جهت بازآفرینی این گونه بناها و یافتن علل شکل دهی آن، به هویت بخشی معماری معاصر کمک خواهد نمود، همچنین از میان عوامل تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و اقلیمی که شکل دهنده معماری این گونه بناها هستند، عامل اقلیم مهم ترین علت تفاوت کالبدی این دو گونه بنا است.

زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 68
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2734582 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!