اثرات مصرف خوراکی اسید گالیک بر تغییرات پروفایل لیپیدی و مارکرهای آسیب قلبی (لاکتات دهیدروژناز و کراتین کیناز قلبی) در موش های صحرایی نر سالخورده القاشده با د-گالاکتوز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

پیری با دیس لیپیدمی، هایپرتروفی قلبی و آسیب های قلبی همراه می شود. اسید گالیک به عنوان یک عامل موثر در بهبود اختلالات قلبی عروقی معرفی شده است. در مطالعه حاضر، ما اثرات محافظتی مصرف خوراکی اسید گالیک در برابر دیس لیپیدمی و هایپرتروفی قلبی و مارکرهای آسیب قلبی (لاکتات دهیدروژناز و کراتین کیناز قلبی) را نشان دادیم.

مواد و روش کار

در این مطالعه تجربی، 32 سر موش نر ویستار به طور تصادفی به چهار گروه (در هر گروه هشت سر موش) تقسیم شدند: کنترل، کنترل تحت درمان با اسیدگالیک با دوز 25 میلی گرم بر کیلوگرم ز طریق گاواژ به مدت هشت هفته، موش های مسن القاشده توسط د-گالاکتوز ه میزان 150 میلی گرم بر کیلوگرم از طریق تزریق داخل صفاقی به مدت هشت هفته بدون درمان، موش های مسن القاشده با د-گالاکتوز و تحت درمان با اسید گالیک. پیری در گروه های 3 و 4 ایجاد شد. هایپرتروفی قلبی، فاکتورهای بیوشیمیایی و پروفایل لیپیدی مورد ارزیابی قرار گرفت. برای مقایسه بین گروه ها از One-Way ANOVA استفاده شد. از نرم افزار SPSS نسخه 26 جهت محاسبه آماری استفاده گردید. P<0.05 معنی دار تلقی شد.

یافته ها

موش های مسن القاشده با د-گالاکتوز هایپرتروفی قلبی نسبت به گروه کنترل (p <0.01) را نشان دادند که با دیس لیپیدی و افزایش نشانگرهای آسیب قلبی شامل لاکتات دهیدروژناز (LDH) (p <0.001) و کراتین کیناز قلبی (CK-MB) (p <0.05) همراه بود. درمان با اسید گالیک باعث بهبود هایپرتروفی قلبی (p <0.05)، CHOL، LDL (p <0.001) و LDH (p <0.001) و CK-MB (p <0.01) در موش های پیر شد.

بحث و نتیجه گیری

مطالعه ما نشان داد که اسید گالیک می تواند به عنوان یک هدف درمانی در مشکلات قلبی همراه با پیری ارائه شود. هرچند مطالعات بیشتری با تعداد نمونه بیشتر موردنیاز است.

زبان:
فارسی
صفحات:
126 تا 135
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2735382 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!