کاربرد آنالیز EPMA آپاتیت در سامانه مس- مولیبدن پورفیری هفت چشمه به عنوان یک شاخص شیمیایی تعیین منشا ماگما

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سیستم پورفیری مس-مولیبدن پورفیری هفت چشمه در زون ماگمایی ارسباران و در زون ساختاری البرز-آذربایجان در شمال غرب ایران قرار گرفته است. از آنجایی که کانه زایی در این سیستم پورفیری، عمدتا در استوک های گابرودیوریت و گرانودیوریت پورفیری رخ داده است، از ترکیبات شیمیایی کانی های تشکیل دهنده این دو استوک پورفیری برای شناسایی فرآیندهای ماگمایی و کانی سازی گرمابی در تشکیل آنها استفاده شده است. دماهای اشباع محاسبه شده برای تمام آپاتیت ها (ماگمایی و گرمابی) محدوده ای از دماهای 830 تا 877 درجه سانتی گراد و فشارهای 0.11 تا 0.96 کیلوبار را نشان می دهد که مربوط به اعماق 4 تا 10 کیلومتری و با محتوای  H2Omelt (3< wt.%) است و نشان دهنده منشا آنها از یک ماگمای کالک آلکالن آبدار عمیق است. همچنین نتایج آپاتیت های تجزیه شده از ماگماهای کانه دار نشان می دهد که در شرایط اکسیدان بوسیله یک ماگمای نوع I و با ƒO2 نسبتا بالا تشکیل شده اند.بررسی روند تغییرات عناصر فرار نشان داده است که خروج مایع اولیه احتمالا در دماهای ~ 712 تا 842 درجه سانتیگراد و تحت تاثیر ماگمای مافیک آبدار و اکسیدان که از قسمت های عمیق تر یک مخزن ماگمایی منشا گرفته، رخ داده است. تبلور تفریقی آپاتیت ها ممکن است در طیف وسیعی از اختلاط ماگمایی گابرودیوریتی و گرانودیوریتی در یک اتاقک ماگمایی رخ داده باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
113 تا 132
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2736017 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!