مروری بر عوامل موثر بر انتشار بو در فرآیند کمپوست و روش های کاهش آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

 فرآیند کمپوست به عنوان یک روش بیولوژیکی در مدیریت پسماند، دارای مشکلات متعددی از جمله انتشار بو می باشد. گاز آمونیاک، ترکیبات آلی فرار، سولفید هیدروژن عوامل ایجادکننده بو هستند. هدف از انجام این مطالعه، مروری بر مطالعات در خصوص انتشار بو و روش های کاهش تولید بو در فرآیند کمپوست می باشد.

مواد و روش ها

 در این مطالعه کلید واژه های Odor compost، Food waste composting، Odor emission composting process و Odour composting در پایگاه های علمی Google scholar، Scopus، ScienceDirect، PrpQuest و PupMed جستجو شد. در نتیجه این جستجو بیش از 200 مقاله شناسایی و استخراج گردید. 

یافته ها

 نتایج مطالعات مورد بررسی نشان داد که مهمترین عوامل انتشار بو در فرآیند کمپوست گازهای آمونیاک، سولفید هیدروژن و VOCs هستند. مطالعات در خصوص کنترل و کاهش انتشار گازهای بودار از فرآیند کمپوست در دو گروه بهسازی فرآیند کمپوست سازی از طریق تنظیم شرایط محیطی و استفاده از افزودنی ها با هدف کاهش انتشار بو قرار می گیرند.

نتیجه گیری

 مرور مطالعات نشان داد با تغییر در عوامل فیزیکی و شیمیایی فرآیند کمپوست تنها کنترل بوی ناشی از یک منبع امکانپذیر بوده و به علت ماهیت بیوشیمیایی فرآیند کمپوست و حساسیت میکروارگانیسم ها و همچنین تولید یک کود کمپوست با کیفیت و بالغ، تغییر سازوکار فرآیند کمپوست بصورت محدود و کنترل شده امکانپذیر است و اساسا بکارگیری این شیوه در عمل برای کنترل بو مشکل است. لذا استفاده از افزودنی ها به عنوان یک استراتژی مناسب برای کنترل تولید بو در فرآیند کمپوست پیشنهاد می شوند. این افزودنی ها با ایجاد تخلخل، جذب گازها، و ترسیب گازها انتشار بو در فرآیند کمپوست را کاهش می دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
52 تا 75
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2737251 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!