بررسی میزان خواب آلودگی و آپنه انسدادی خواب در بیماران دیابتی نوع دو بر اساس پرسش نامه Epworth sleepiness scale و STOP-bang و ارتباط آن با هموگلوبین A1c

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 کم خوابی و بی خوابی با افزایش خطر ابتلا به دیابت همراه است و از طرف دیگر، اختلالات خواب در افراد مبتلا به دیابت به میزان درخور توجهی، بیشتر از افراد سالم است. همچنین، طول مدت خواب با کنترل قندخون در دیابت مرتبط است. این پژوهش با هدف تعیین میزان خواب آلودگی و آپنه ی انسدادی خواب در بیماران دیابتی نوع دو و ارتباط آن با میزان قندخون انجام شد.

مواد و روش ها

 در این مطالعه ی مقطعی، 200 نفر از بیماران مبتلا به دیابت نوع دو مراجعه کننده به بیمارستان شهید بهشتی همدان در سال 1402 انتخاب شدند. وضعیت کنترل دیابت با هموگلوبین A1c و فراوانی خواب آلودگی و آپنه ی انسدادی با پرسش نامه های ESS و STOP-BANG ارزیابی و با نرم افزار SPSS 26 تجزیه وتحلیل شد.

یافته ها

 میانگین سنی افراد برابر با 9.77 ± 56.16 سال بود. بین فراوانی نمره ی خواب آلودگی روزانه با جنسیت (0.001 >P)، استعمال سیگار (0.003=P)، پرفشاری خون و دیس لیپیدمی (0.001 >P) تفاوت معنی دار مشاهده شد. بین احتمال آپنه ی انسدادی خواب با استعمال سیگار (0.002=P) و دیس لیپیدمی (0.001=P) تفاوت معنی دار وجود داشت. بین هموگلوبین A1c با استعمال سیگار (0.001 >P) و دیس لیپیدمی (0.007=P) تفاوت معنی دار دیده شد. همچنین، بین هموگلوبین A1c با نمره ی خواب آلودگی روزانه (0.036=P) و نمره ی آپنه ی تنفسی هنگام خواب (0.034=P) هم بستگی مثبت و معنی داری وجود داشت.

نتیجه گیری

 در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو، آپنه ی انسدادی خواب و خواب آلودگی روزانه نسبتا شایع است و این اختلالات با کنترل ضعیف قند خون مرتبط هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 53
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2738886 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!