ریسک زدایی در روابط چین و ایالات متحده و تاثیر آن بر نظم منطقه ای و بین المللی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بدترشدن روابط بین ایالات متحده و چین از سال 2018م، تشدید رقابت های راهبردی با توجه به تنش‎های ژئوپلیتیکی، همچنین گسترش اصطکاک اقتصادی بین دو کشور از مناقشات تجاری به حوزه های گسترده تری مانند فناوری و امنیت زنجیره تامین باعث شده است این فرضیه شکل گیرد که پکن و واشنگتن درحال زوج‎زدایی هستند. زوج زدایی به این معناست که وابستگی متقابل بین چین و ایالات متحده، طی حداقل دو دهه گذشته، در حال تضعیف شدن است. بااین حال، در این پژوهش استدلال شده است روابط دو کشور بیش از آنکه در مرحله زوج‎زدایی قرار داشته باشد، در وضعیت ریسک‎زدایی است. بر همین اساس، این سوال اصلی مطرح می‎شود که ریسک‎زدایی در روابط چین و ایالات متحده به چه معناست و تشدید آن ممکن است چه تاثیری بر نظم منطقه‏ای و بین‎المللی داشته باشد. در پاسخ اولیه، این استدلال مطرح شده است: در وضعیت کنونی که جهان در حال کندشدن جهانی شدن قرار دارد ریسک زدایی در روابط چین و ایالات متحده ممکن است به انحصارگرایی و حمایتگرایی منجر شود و با افزایش تاثیرگذاری تنش‎های ژئوپلیتیکی، بلوک های اقتصادی دوگانه شکل بگیرد. شکل گیری این بلوک‏های اقتصادی نیز خود به معنای کاهش نقش هژمونی ایالات متحده یا چین است که ممکن است زمینه ساز نظم چندقطبی بلوک محور شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
249 تا 278
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2738968 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!