سنتز کوپلیمر سه بلوکی دوگانه دوست PS-b-PEG-b-PS به روش بسپارش رادیکالی انتقال اتم (ATRP) و بررسی اثر بازدارندگی در تشکیل هیدرات گازی متان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این پژوهش، کوپلیمر سه بلوکی دوگانه دوست پلی استایرن- پلی اتیلن گلایکول- پلی استایرن (PS-b-PEG-b-PS) بااستفاده از روش ATRP سنتز شد. بااستفاده از نتایج آنالیزهای FTIR و NMR سنتز موفقیت آمیز این کوپلیمر سه بلوکی تایید شد. آزمایش های بررسی عملکرد بازدارندگی تشکیل هیدرات درحضور گاز متان و داخل راکتور نوسانی الاکلنگی در فشار اولیه 68 بار و دمای 1/5 درجه سلسیوس انجام شد. پتانسیل تاثیر بازدارندگی سینتیکی کوپلیمر سنتزشده PS-b-PEG-b-PS در غلظت های 0/05 و 0/1 درصد وزنی بررسی شد و با داده های مشابه بازدارنده های تجاری شامل پلی وینیل پیرولیدون (PVP) و Luvicap EG به عنوان یک بازدارنده سینتیکی برپایه پلی وینیل کاپرولاکتام (PVCap) ساخت شرکت BASF مقایسه شد. نتایج نشان داد که کوپلیمر سنتزشده PS-b-PEG-b-PS در غلظت 0/1 وزنی تا حدود 92 درصد عملکرد بازدارندگی داشته، درحالی که پلیمر PVP به عنوان یک بازدارنده تجاری تا 84 درصد عملکرد بازدارندگی داشته است.به علاوه، سرعت مصرف گاز در حضور کوپلیمر سنتزشده PS-b-PEG-b-PS تا 6 برابر نسبت به Luvicap EG و تا 2 برابر نسبت به PVP کاهش نشان داد. کوپلیمر دوگانه دوست سه بلوکی سنتزشده PS-b-PEG-b-PS  با روش ATRP می تواند به عنوان یک بازدارنده بالقوه جدید سینتیکی هیدرات گازی معرفی شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 86
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2739819 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!