بیماری کرونا، دانشگاه و سیاست گذاری آموزشی در شرایط پساکرونا (موردمطالعه: دانشجویان دانشگاه گیلان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در چند ساله اخیر برنامه ریزی آموزشی در دانشگاه ها بویژه در شرایط استنثایی کرونا مسئولان، خانواده ها و دانشجویان را با تناقضات زیادی مواجه کرده است و دانشجویان به مثابه سوژه دانشگاهی نسبت به آن واکنش های مختلفی نشان داده اند. سوالات اساسی مقاله آن است که چه راهبردهای آموزشی در شرایط بدیل و پساکرونا مناسبند؟ و دانشجویان با چه مسائلی در آموزش مجازی مواجه اند؟ هدف این مقاله، مطالعه کیفی دانشگاه در وضعیت کرونا و بسط نمادین سیاست گذاری آموزشی دانشگاه در زمان پساکروناست. در این مطالعه از رویکرد کیفی، روش تحلیل مضمون، مصاحبه های نیمه ساخت یافته و نمونه گیری هدفمند استفاده شده است. با توجه به منطق اشباع نظری، با 35 نفر از دانشجویان دانشگاه گیلان به صورت فردی مصاحبه شد. یافته های تحقیق نشان می دهد در خصوص برنامه ریزی آموزشی دانشگاه در شرایط پساکرونا سه سنخ راهبرد در دانشجویان موردمطالعه اعم از حضوری، مجازی و ترکیبی مشاهده می شوند که بیشتر آنان در گونه های آموزش حضوری و تلفیقی جای می گیرند. موافقان راهبرد «آموزش حضوری» یا «متافیزیک حضور» در دانشگاه به لحاظ ویژگی های فردی بیشتر دانشجویان بومی، مجرد، درس خوان و غیرشاغل اند. مخالفان راهبرد «آموزش حضوری» یا «موافقان آموزش مجازی» در دانشگاه غالبا دانشجویان متاهل، مادر، شاغل، غیربومی، دانشجویان کمتر علاقه به درس و دانشجویان کم توان و ناتوان جسمی هستند. حامیان راهبرد آموزش ترکیبی (حضوری و مجازی) نیز از یک سو غالبا خواهان آموزش حضوری در دروس عملی، آزمایشگاهی و تخصصی اند و از سوی دیگر خواستار آموزش مجازی در دروس عمومی هستند. از یافته های تحقیق می توان نتیجه گرفت آموزش تلفیقی دارای امکان ها و ظرفیت های قابل ملاحظه ای در عرصه یاددهی-یادگیری است و با در نظر گرفتن امکانات سخت افزاری و نرم افزاری، نوع دانشگاه، تفاوت ها و ویژگی های فردی دانشجویان و مقتضیات محلی، منطقه ای و فرهنگی برای سیاست گذاری آموزشی در زمان بدیل، مشابه، پسامدرن و پساکرونا انطباق و سازگاری بیشتری دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
78 تا 93
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2740088 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!