تبیین رابطه نافله و مقام محمود در آیه 79 سوره اسراء بر مبنای دیدگاه علامه حسن حسن زاده آملی
بر اساس آیه 79 سوره اسراء، مقام محمود، مقامی است که نتیجه قرب حاصل از انجام نافله است. هرچند اندیشمندان اسلامی تبیین های ارزشمندی را درباره رابطه نافله و مقام محمود مطرح کرده اند، به نظر می رسد تبیین عرفانی این رابطه چندان مورد توجه واقع نشده است. این پژوهش به روش تحلیلی- استنتاجی، درصدد است که پس از بیان حقیقت مقام محمود، رابطه آن را با قرب حاصل از نافله، از نگاه عرفانی علامه حسن زاده آملی تبیین نماید. دستاوردهای این پژوهش حاکی از آن است که مقام محمود مقام ادراک بی واسطه حقیقت وجود و ادراک یکی بودن حمد و حامد و محمود است. مقام محمود، مقامی فراتر از دو قرب فرایض و نوافل است که به مرتبه «او ادنی» اشاره دارد. قربی که به سبب واجب شدن نافله برای رسول اکرم(ص)، خاص خاتم النبیین است و سایر اولیا به میزان تقربشان به خداوند، به تبع ایشان از این قرب بهره می برند.
حسن حسن زاده آملی ، حمد ، قرب فرایض ، قرب نوافل ، مقام محمود
-
بازخوانی پاسخ های ابن عربی به مسئله شر با رویکرد به الهیات معاصر
طاهره باغستانی، هادی وکیلی*، نعیمه پورمحمدی، سید حسین سیدموسوی
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)، پاییز و زمستان 1403 -
دفاع از عصمت امام علی(ع) در مواجهه با الزامات سیف الدین آمدی در کتاب ابکار الافکار
علی نوری*، محمدجواد عنایتی راد،
فصلنامه اندیشه نوین دینی، زمستان 1402 -
تحلیل معناشناختی واژه «وهب» در قرآن با هدف کشف دلالت، کارکرد و سنخ تربیتی صفت «وهاب»
سید محمد برومند، وحیده فخار*، ایوب اکرمی، حسین باغگلی
نشریه آموزه های تربیتی در قرآن و حدیث، پاییز و زمستان 1402 -
تحلیل دیدگاه فقیهان پیرامون قوامیت مرد بر زن
محمدجواد عنایتی راد*، ، سید مبین هاشمی، عبدالباسط حیدری، سید محمود طباطبایی
نشریه پژوهش های قرآنی، تابستان 1402