پراکنش آینده ماهی سیم (Linnaeus, 1758) Abramis brama تحت تاثیر سناریوهای تغییر اقلیم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

رودخانه ها و آبزیان فشارهای بسیاری به واسطه افزایش فعالیت های صنعتی بشر و متعاقب آن تغییرات اقلیمی متحمل شده اند. در مطالعه حاضر، تغییرات محدوده پراکنش ماهی سیم (Abramis brama) ساکن در رودخانه های حوضه آبریز جنوبی دریای خزر در سال های 2050 و 2080 تحت دو سناریوی اقلیمی خوش بینانه و بدبینانه با استفاده از مدل مکسنت مورد ارزیابی قرار گرفت. در این مطالعه، از مجموعه داده های جمع آوری شده توسط نویسندگان و منابع علمی مختلف مربوط به یک بازه زمانی 50 ساله (2020-1970میلادی) استفاده گردید. طبق منحنی مشخصه عملکرد سیستم و با توجه به معیار سطح زیر منحنی (AUC) عملکرد مدل در پیش بینی پراکنش گونه، عالی (0/947) ارزیابی شد. بعلاوه، نتایج مدل سازی نشان داد که احتمالا پراکنش این گونه در هر دو سناریوی اقلیمی و هر دو سری زمانی 2050 و 2080 به صورت قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد که بیشترین درصد کاهش معادل 71/98 تحت سناریوی بدبینانه در سال 2080 پیش بینی شد. با توجه به جایگاه ماهی سیم در سفره غذایی و تاثیر مثبت آن بر اقتصاد و معیشت جوامع محلی، جهت حفاظت از این گونه با ارزش می توان به اقداماتی مانند جلوگیری از صید بی رویه، توسعه استراتژی های حفاظتی برای مقابله با رخدادهای آینده و تلاش جهت کاهش عوامل شتاب دهنده تغییر اقلیم اشاره نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2740830 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!