بررسی اکولوژی فردی و راهکارهای حفاظتی کلوس (Kelussia odoratissima Mozaff.) در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
کلوس (Kelussia odoratissima Mozaff.)، گونه انحصاری و در معرض خطر ایران است. این پژوهش جهت بررسی پراکندگی، موقعیت جغرافیایی، شرایط ادافیک و اقلیمی، پوشش گیاهی، فنولوژی و آفات و بیماری ها در طول سالهای 1396-1400 صورت گرفت. نتایج نشان داد که کلوس در کوهستان های زاگرس مرکزی در ارتفاع 2000 تا 3163 متر با اقلیم نیمه-مرطوب سرد (حداقل دمای 6/2، حداکثر دمای 17 درجه سلسیوس و متوسط بارندگی سالانه 1000 میلیمتر) می روید. خاک رویشگاه ها رسی سیلتی از نظر بافت، غنی از عناصر ضروری و دارای مقدار کافی مواد آلی بود. خروج اندام هوایی کلوس نیمه اسفند تا ابتدای فروردین آغاز می شود و رشد رویشی آن تا آخر خرداد ادامه می یابد. مرحله زایشی در نیمه اول تیر آغاز می-شود و گل های آن در طول نیمه تیر تا آخر تیر تشکیل می شوند، سپس رسیدگی و ریزش بذر به ترتیب در نیمه اول شهریور و نیمه دوم شهریور رخ می دهد. برداشت بی رویه و نادرست و آفاتی مانند سوسک بذرخوار (Anobiidae)، گونه ای شب پره (Eupithecia sp.) و لارو حشره Aethes francillana گیاه را در معرض انقراض قرار داده اند. تقویت نقش جوامع محلی، قرق مداوم رویشگاه، مبارزه با آفات و بیماری ها، ایجاد رویشگاه جدید و نگهداری ژرم پلاسم و جمع آوری جمعیت ها در برنامه های آینده می تواند از راهکارهای حفاظتی بسیار مهم برای جلوگیری از نابودی این گونه باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 42
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2741137 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!