زیست شناسی تولیدمثل خرچنگ Matuta planipes (Fabricius, 1798) در آب های ساحلی خلیج فارس (محدوده استان هرمزگان)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این مطالعه در مجموع 286 نمونه خرچنگ Matuta planipes (Fabricius, 1798) که شامل 136عدد خرچنگ نر و تعداد 150 عدد جنس ماده در آب های ساحلی خلیج فارس (محدوده استان هرمزگان) به صورت ماهانه از تیرماه 1398 تا اردیبهشت ماه 1399 جمع آوری ، مورد زیست سنجی و برخی از جنبه های تولیدمثلی آن مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که نسبت جنسی نر: ماده سالانه این گونه به صورت 1:1 نمی باشد و خرچنگ های ماده با اختصاص 52/3 درصد غالب تر بودند. هم چنین نسبت جنسی نر:ماده در این گونه خرچنگ ها بر اساس عرض کاراپاس های مختلف نیز اختلاف معنی داری با هم داشتند. براساس یافته های این تحقیق کلیه مراحل رسیدگی تخمدان در تمامی طول سال مشاهده شد. فراوانی خرچنگ های حامل تخم (مرحله 5 رسیدگی تخمدان) در تمام ماه های سال حاکی از آن است که این گونه قادر است در تمام ماه های سال تخم ریزی مستمری داشته باشد اما با توجه به فراوانی خرچنگ های جنس ماده در مرحله 4 و 5 رسیدگی و همین طور شاخص رسیدگی جنسی، اوج تخم ریزی برای این گونه از اواخر زمستان تا اواسط بهار (اردیبهشت ماه) در منطقه اتفاق می افتد. میزان هماوری ماده های حامل تخم نشان داد که در این گونه هرماده با عرض کاراپاس بین 50-22 میلی متر می تواند 357110-5972 تخم تولید کند. میانگین هماوری در این مطالعه 87996 تخم برآوردشد. هم چنین نتایج ثبت شده نشان داد که حداقل اندازه این گونه خرچنگ که به بلوغ جنسی می رسد در عرض کاراپاس 33 میلی متر و طولی که 50 درصد از خرچنگ های ماده در آن به بلوغ جنسی می رسند در عرض کاراپاس 37 میلی متر برآورد شد. نتایج تحقیق در این گونه نشان می دهد که ماده های حامل در کل سال دیده شده و تغییرات ماهانه شاخص های غدد جنسی در ماده حاکی از آن است که تخم ریزی در این گونه در فصل بهار به اوج خود می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 122
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2741343 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!