اثرات مکمل کورکومین بر جمعیت کلنی، زنده مانی، وزن و ظرفیت آنتی اکسیدانی بدن زنبور عسل در معرض تنش گرمایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تنش گرمایی سبب تولید رادیکال های آزاد در بدن زنبور می شود که بر طول عمر، سلامتی و عملکرد آن اثر منفی دارد. یکی از راهکارها برای برطرف کردن اثر منفی رادیکال های آزاد، افزودن آنتی اکسیدان به جیره غذایی زنبور است. هدف از انجام این تحقیق بررسی اثرات افزودن مقادیر مختلف مکمل کورکومین به شربت بر جمعیت کلنی، ظرفیت آنتی اکسیدانی بدن و طول عمر زنبورهای عسل تحت تنش گرمایی در شرایط قفس و فارم زنبورداری بود. 32 کندوی زنبور عسل یکسان سازی شده در قالب طرح کاملا تصادفی به 4 گروه آزمایشی و 8 تکرار تقسیم شدند. دمای هوا در فارم بین 38 تا 42 درجه سلسیوس به مدت 4 ساعت در روز بود. گروه های آزمایشی شامل تغذیه روزانه یک لیتر شربت یک به یک بدون و حاوی کورکومین بود. گروه شاهد شربت بدون افزودنی دریافت کرد و گروه آزمایشی اول تا سوم به ترتیب شربت حاوی 5، 10 و 15 میلی گرم کورکومین در لیتر دریافت کرد. سطح مالون دی آلدئید و ظرفیت آنتی اکسیدانی بدن، وزن و ترکیبات بدن زنبورهای تازه متولد شده و جمعیت کلنی تعیین شد. آزمون زنده مانی زنبور در شرایط قفس و در انکوباتور با اعمال تیمارهای آزمایشی و در دمای 40 درجه سلسیوس به مدت 4 ساعت انجام شد. افزودن 10 و 15 میلی گرم کورکومین به یک لیتر شربت سبب افزایش وزن بدن و ظرفیت آنتی اکسیدانی شد. افزودن 10 میلی گرم کورکومین سبب افزایش معنی دار (P<0/05) و افزودن 15 میلی گرم سبب کاهش معنی دار (P<0/05) در تعداد زنده مانی زنبورها نسبت به گروه شاهد شد. سطح تخم ریزی و جمعیت کلنی هایی که 15 میلی گرم کورکومین دریافت کردند کم تر از گروهی بود که 10 میلی گرم دریافت کردند (P<0/05). نتایج پژوهش حاضر نشان داد که استفاده از دوز 10 میلی گرم کورکومین در یک لیتر شربت برای افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی بدن، زنده مانی، وزن بدن زنبور تازه متولد شده و جمعیت کلنی اثر مثبت دارد و دوز بالاتر از آن سبب کاهش تخم ریزی و کاهش جمعیت زنبور عسل می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
307 تا 312
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2741367 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!