ارزیابی پایداری تونل دسترسی معدن انگوران به روش های رده بندی تجربی و تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تونل دسترسی معدن سرب و روی انگوران زنجان به طول 1136 متر به منظور استخراج زیرزمینی در تراز 2700 متری با سطح مقطع موجود 5/7 مترمربع حفر گردیده است. به منظور دسترسی کامیون ها به سینه کار جهت استخراج به روش کند و پوش قرار است سطح مقطع تونل به 20 مترمربع افزایش سطح مقطع داده شود. در این بررسی ضمن مطالعه روش های پایداری تونل ها و فضاهای زیرزمینی، شرایط پایداری تونل دسترسی معدن انگوران به روش تجربی و تحلیل سلسله مراتبی فازی مورد توجه و بررسی قرار می گیرد. در روش تجربی ضمن طبقه بندی توده سنگ به روش های Q، RMR و GSI با استفاده از نتایج طبقه بندی Q، به دلیل تطابق بیشتر با منطقه، دو تیپ تحکیمات معرفی گردید که 80 درصد تونل از تیپ 1 با شاتکریت به ضخامت 5 سانتی متر و میل مهار به طول 5/2 متر و فاصله 5/2 متر استفاده شود. با توجه به شرایط یکسان در پارامترهای طبقه بندی تجربی با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی فازی، به عنوان یک معیار تحلیلی چند لایه اطلاعاتی براساس مقدار روباره، شاخص کیفی سنگ، فاصله داری، مقاومت سنگ و آب در پایداری تونل تعریف شده و با وزن دهی به لایه ها و هم پوشانی در محیط Arc GIS، نقشه پهنه بندی مخاطرات در مسیر تونل ارائه می گردد که طبق نقشه به دست آمده انتهای تونل دارای بیشترین خطر ناپایداری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 66
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2741446 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!