تاثیر آموزش همتا بر نمره مهارت بالینی پانسمان و استرس ادراک شده در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی آجا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

دانشجویان رشته های علوم پزشکی نظامی، باید قادر باشند در محیط های پر استرس جنگ و بحران از عهده وظایف خود برآیند. لذا، باید در دوره آموزش، از روش هایی استفاده کرد تا یادگیری آن ها پایدار باشد.

هدف

هدف این مطالعه بررسی تاثیر آموزش همتا بر نمره مهارت بالینی پانسمان و استرس ادراک شده در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی آجا بود.

مواد و روش ها

این پژوهش یک مطالعه کمی با رویکرد نیمه تجربی و به صورت پیش- پس آزمون با دو گروه بود. آموزش روتین توسط مربی و آموزش توسط همتا در مرکز مهارت های بالینی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی آجا، در مدت چهار ماه در نیمه دوم سال 1399 بر روی 54 دانشجوی ترم اول پرستاری انجام شد. ابزار گردآوری داده ها فرم اطلاعات فردی، چک لیست محقق ساخته ارزیابی مهارت پانسمان و پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن بود. قبل و بعد از مداخله، پرسشنامه استرس ادراک شده توسط دانشجویان تکمیل شد. چهار هفته بعد از آموزش، مهارت بالینی پانسمان دانشجویان مجددا مورد سنجش قرار گرفت.

یافته ها

در این مطالعه بین دو گروه از نظر میانگین نمره مهارت بالینی بعد از مداخله توسط همتا، تفاوت آماری معنی دار دیده شد(P< 0/001) و گروه آموزش توسط همتا دارای عملکرد بهتری بودند. ولی بین دو گروه از نظر میانگین استرس  ادراک شده قبل و بعد از مداخله تفاوت آماری معنی دار وجود نداشت (P< 0/35).

نتیجه گیری

آموزش توسط همتایان، در بهبود استرس ادراک شده دانشجویان موثر نبود ولی در بهبود عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری در مهارت انجام پانسمان موثر بوده است. پیشنهاد می شود از دانشجویان ترم بالاتر جهت آموزش دانشجویان ترم پایین استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
229 تا 237
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2742253 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!