مقایسه برنامه کارورزی دانشجویان کارشناسی پرستاری در ایران و دانشگا ه های برتر جهان: یک مطالعه تطبیقی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

توجه به نظام های آموزشی موفق در جهان، مبین نهادینه شدن یک نظام کارآمد و اثربخش است و مقایسه نظام های مختلف آموزشی باعث ارتقای محتوا و کیفیت برنامه آموزشی می شود.

هدف

هدف این مطالعه مقایسه برنامه کارورزی مقطع کارشناسی پرستاری در ایران با دانشگاه کارولینای شمالی و لندن دو دانشگاه برتر جهان در سال 2021 است.

مواد و روش ها

مطالعه مقایسه ای حاضر با استفاده از رویکرد توصیفی- تطبیقی در سال 1401 انجام شد و اطلاعات مورد نیاز در مورد برنامه کارورزی کارشناسی پرستاری با جستجوی اینترنتی با کلید واژه های کارورزی پرستاری، پرستار، آموزش پرستاری، کوریکولوم، برنامه درسی، دانشگاه کارولینای شمالی، دانشگاه لندن و ایران جمع آوری گردید و با استفاده از الگوی بردی (Bereday) و در چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم جواری و مقایسه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

یافته ها نشان داد ساعت کارورزی پرستاری در دانشگاه کارولینای شمالی 621 ساعت، لندن 900 ساعت و ایران 1071 ساعت است. دروس کارورزی در این دانشکده ها با هم تفاو تهایی دارد ولی نحوه ارزشیابی کارورزی تقریبا با یکدیگر مشابه است.

نتیجه گیری

دوره های کارورزی در شک لدهی مهارت های اساسی و توانمندی های حرفه ای دانشجویان پرستاری نقش اساسی دارد. با توجه به افزایش روزافزون دانش پزشکی و تغییر نیاز ذینفعان باید به طور مداوم به محتوا و تعیین پیامدها در برنامه درسی توجه خاص نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
374 تا 382
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2742265 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!