تدوین الگوی فرایندی رشد شغلی دانش آموزان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ژوهش حاضر با هدف تدوین و اعتباریابی الگوی فرایندی رشد شغلی دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش، کیفی بود که از دو روش تحلیل مضمون و نظریه زمینه ای استفاده شد. جمعیت مورد مطالعه، شامل دو گروه بودند: 1) اسناد، شامل متون تخصصی (کتب و مقالات) منتشرشده مرتبط با حوزه مشاوره شغلی و مشاوره مدرسه در بازه زمانی 10 سال اخیر (از سال 1390 تا 1400)؛ 2) متخصصان و کارشناسان حوزه مشاوره مدرسه و مشاوره شغلی که شامل دو گروه بودند: الف) اساتید دانشگاه ها و صاحب نظران؛ ب) کارشناسان هسته های مشاوره و مشاوران مدارس. در بخش اسناد مکتوب، با بهره گیری از روش نمونه گیری هدفمند و در نظر داشتن معیارهای ورود، 7 کتاب و 14 مقاله مرتبط در حوزه رشد شغلی دانش آموزان مورد استفاده قرار گرفتند. همچنین با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند ملاکی، 21 نفر (9 متخصص در حوزه مشاوره شغلی و مدرسه و 12 نفر از مشاوران مدارس) جهت شرکت در پژوهش انتخاب شدند. روش های گردآوری داده ها، شامل مطالعات کتابخانه ای و مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. متون تخصصی، با روش تحلیل مضمون 6 مرحله ای براون و کلارک؛ و داده های حاصل از مصاحبه، با بهره گیری از روش تحلیل مقایسه مداوم استراوس و کوربین در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در گام اول مضامین متون تخصصی (227 مقوله فرعی و 32 مقوله اصلی)، و در گام دوم، مضامین مصاحبه با مشارکت کنندگان (227 کد محوری و 439 کد باز)، تحلیل و استخراج شد. در گام سوم، 666 مقوله فرعی و 82 مقوله اصلی حاصل با یکدیگر ادغام و ترکیب شدند. مضامین هسته ای حاصله عبارت بودند از: «تعیین کننده های فردی»؛ «تعیین کننده های محیطی بلافصل»؛ «تعیین کنندگی نظام های کلان ملی و فراملی»؛ «تدارک بسترهای اکتشافی؛ آماده سازی و طراحی زندگی؛ ایفای نقش نظام های خانواده  مدرسه؛ و اقدامات ملی» و «پیامدهای فردی و غیر فردی» که محورهای اصلی الگو، به ترتیب شرایط علی، زمینه ای، مداخله گر، راهبردها و پیامدها) را تشکیل دادند. در نتیجه می توان گفت رشد شغلی، فرایندی است که می بایست از ابتدای دوره دانش آموزی مورد توجه قرار گیرد و به عنوان بخشی از برنامه جامع راهنمایی مدرسه و رشد یکپارچه و همه جانبه قلمداد شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
380 تا 415
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2742530 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!