مضامین ضرورت تشکیل و توسعه نیروی دریایی راهبردی از منظر مبانی ارزشی و آموزهای دین مبین اسلام

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

اقیانوس ها و دریاها از دیر باز به دلائلی چون: انتقال فرهنگ، توسعه تکنولوژی، تسریع در تجارت، سرعت در تحمیل اراده و جلوگیری از تحمیل اراده، منابع غنی و... همواره مورد توجه خاص نظام های سیاسی بوده است. لذا چشم انداز رهبران نظام های سیاسی، تقویت و توسعه نیروی دریایی با رویکرد راهبردی جهت بهره گیری حداکثری از این ظرفیت لایتناهی است. نظام سیاسی اسلام با توجه به اهداف متعالی متصور، به این ظرفیت همواره توجه ویژه و نگاه خاص داشته و دارند. براین اساس نوشتار حاضر با هدف احصاء مضامین ضرورت تشکیل و توسعه نیروی دریایی راهبردی از مبانی ارزشی و آموزه های دین مبین اسلام انجام شده است. در این پژوهش که با رویکرد کیفی انجام گرفته؛ با استفاده از روش شبکه مضامین روش تحلیل مضمون پنج مضمون: عمق بخشی داخلی، عمق بخشی خارجی، مقابله با تهدیدات نرم، مقابله با تهدیدات نیمه سخت، مقابله با تهدیدات سخت به عنوان مضامین فراگیر ضرورت تشکیل و توسعه نیروی دریایی راهبردی از منظر میانی ارزشی ارائه شده است. نیروی دریایی راهبردی براساس مضامین فراگیر امنیت پایدار با پنج رویکرد: اعتقادی، اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی، سیاسی دفاعی- امنیتی را برای نظام اسلامی محقق می سازد که در مبحث نتیجه گیری به آن اشاره شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 37
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2743012 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!