طراحی راهبردهای برون رفت از شرایط رکود و احیای ‏بنگاه های صنعتی فعال در زمینه ‏قطعه سازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف این پژوهش طراحی مدل راهبردهای برون رفت از شرایط رکود و احیای ‏بنگاه های صنعتی فعال در ‏صنعت ‏قطعه سازی ایران بوده است.

روش شناسی:

 این پژوهش از نوع توسعه ای-کاربردی بوده و رویکردی ترکیبی (کیفی و کمی) دارد. بخش کیفی با استفاده از رویکرد ‏تحلیل مضمون و تحلیل های کمی برای اعتبارسنجی مدل کیفی و با استفاده از رویکرد آماری تحلیل عاملی تاییدی انجام شده است.‏ مدل کیفی بر اساس انجام 18 مورد مصاحبات نیمه ساختاریافته از خبرگان دانشگاهی، صنعتی و حاکمیتی در زمینه تحقیق و تا دستیابی به کفایت نظری انجام شده است. اعتبار یافته های بخش کیفی با استفاده از رویکرد مثلث سازی، بررسی کیفی روایی سازه ها و نظرات داوران بیرونی تایید شده است. جامعه تحقیق بخش کمی نیز شامل تمامی روسا و مدیران ارشد شرکت های قطعه سازی خودرو مستقر در شمال غرب کشور بوده است که نمونه آماری از میان آن ها به صورت تصادفی نسبی و به تعداد 360 نفر انتخاب شده است. پرسش نامه بر اساس اعتبارسنجی مدل کیفی تشکیل و پس از بررسی و تایید روایی و پایایی با رویکردهای محتوایی و بررسی سازگاری درونی مابین نمونه آماری توزیع شد.

یافته ها

یافته های نهایی در قالب راهبردهای برون رفت از رکود برای بنگاه های قطعه سازی در قالب 63 مفهوم ‏اصلی، 11 مقوله فرعی و 3 مقوله کلی تحت عناوین: ‏"راهبردهای ‏درگیر با منابع ‏و ‏عوامل درون ‏بنگاهی"، "راهبردهای ‏سطح زنجیره در ‏خروج از شرایط ‏رکود ‏‏(میان ‏بنگاهی)‏" ‏و "راهبردهای ‏حمایت محور در ‏سطح حاکمیتی ‏و عاملین کلان ‏برون ‏بنگاهی"‏بخش بندی و ‏جمع بندی شده است. ‏

زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 134
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2743165 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!