بررسی تاثیر زیرساخت های رسمی اخلاقی در سازمان بر تصمیم گیری اخلاقی حسابداران: با نقش میانجی گرایش به ریسک پذیری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تصمیمات اخلاقی حسابداران می تواند اثرات مطلوب یا نامطلوب گسترده ای بر سازمان داشته باشد. با درک این مهم، هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر زیرساخت های رسمی اخلاقی در سازمان بر تصمیم گیری اخلاقی حسابداران با توجه به نقش میانجی گرایش به ریسک پذیری می باشد. روش پژوهش انجام شده در اینجا توصیفی از نوع همبستگی می باشد، جامعه آماری پژوهش شامل حسابداران، حسابرسان و مدیران مالی شاغل در شرکت های ایرانی در سال 1401 می باشد. نمونه تصادفی در دسترس، با استفاده از فرمول کوکران، شامل 389 نفر است. به این منظور ابتدا با مرور پژوهش های پیشین، اثرگذاری متغیرهای زیرساخت های رسمی اخلاقی در سازمان (شامل ارتباطات رسمی، نظارت رسمی، تشویق/تنبیه رسمی) بر تصمیم گیری اخلاقی موردبررسی قرارگرفته است. سپس پرسش نامه به عنوان ابزار گردآوری داده های پژوهش، بین پاسخ دهندگان توزیع شده است. پاسخ دهندگان، شاغلین در حوزه حسابداری، حسابرسی و مالی بوده اند. برای تحلیل یافته ها نیز با در نظر گرفتن عوامل موثر بر تصمیم گیری اخلاقی و به کمک روش مدل سازی معادلات ساختاری، مدل پژوهش تدوین گردیده است. یافته ها نشان می دهد که زیرساخت های رسمی اخلاقی در سازمان بر تصمیم گیری اخلاقی حسابداران تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین تاثیر زیرساخت های رسمی اخلاقی در سازمان بر تصمیم گیری اخلاقی حسابداران با متغیر  میانجی گرایش به ریسک پذیری معنادار می باشد. درنتیجه، یافته های حاصل از این پژوهش می تواند به تدوین و اجرای بهتر آیین نامه های اخلاقی حسابداران و حسابرسان و تصمیم گیری اخلاقی به حسابداران و حسابرسان کمک نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 74
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2743755 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!