مقایسه تاثیر آموزش درس پرستاری سلامت روان به روش مجازی و ترکیبی بر فراگیری دانشجویان پرستاری: مطالعه ای نیمه تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بدنبال  گسترش همه گیری کووید-19 و اهمیت استفاده از استراتژی های جدید آموزشی در فعالیت های یادگیری، مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر آموزش درس پرستاری سلامت روان به روش مجازی و ترکیبی بر فراگیری دانشجویان پرستاری انجام شد.

روش کار

مطالعه تجربی بصورت انجام پس آزمون بر روی دانشجویان ترم چهارم رشته پرستاری در دو گروه آزمودنی (ترکیبی و مجازی آنلاین از طریق پلتفرم آدوبی کانکت) در پایان آموزش واحد درسی سلامت روان  با ارزیابی نمره درس مربوطه انجام شد. تصادفی سازی به روش بلوک بندی انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و زمینه ایی بود.  تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS-19 با کورسازی یکسویه (آنالیزور) در دو مرحله آنالیز شد. در کلیه تحلیل ها سطح معنی داری کمتر از 0/05 منظور شد.

نتایج

در مجموع، اختلاف معناداری بین دو گروه مشارکت کنندگان آموزش مجازی و آموزش ترکیبی از نظر متغیرهای زمینه ای و معدل کل مشاهده نشد. میانگین و انحراف معیار نمره فراگیران از درس پرستاری سلامت روان در دو گروه اموزش ترکیبی و مجازی به ترتیب 3/22  ± 14/03 و 1/54  ± 14/05 بوه است.  آنالیز تک متغیره نشان داد نمرات فراگیران از درس پرستاری سلامت روان با معدل کل (در گروه آموزش ترکیبی) و میزان رضایت از مدرس (در گروه آموزش آنلاین) ارتباط معنی داری نشان داد و در آنالیز چندمتغیره تنها فاکتور اثرگذار بر نمره فراگیران از این درس، معدل کل دانشجو از ترم های گذشته بوده است.

نتیجه گیری

به نظر می رسد آموزش ترکیبی در حوزه آموزش پرستاری سلامت روان در یادگیری دانشجویان تاثیر یکسان دارد و رویکرد ترکیبی آموزش می تواند به عنوان مکمل آموزش سنتی به عنوان یک ابزار قدرتمند مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 57
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2743984 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!