سبک شناسی طنز در داستانهای بهرام صادقی بر اساس تئوری طنز ناسازگاری
بهره مندی از «زبان طنز» و «اندیشه اصالت وجود یا اگزیستانسیالیسم» دو ویژگی سبکی داستانهای بهرام صادقی است. این پژوهش به سبک شناسی این داستانها از طریق جستجوی رابطه ای معنادار میان این دو ویژگی سبکی میپردازد و میکوشد به کمک تئوریهای طنز نشان دهد که حضور این نوع زبان در داستانهای وی معنادار است و با اندیشه غالب در آن آثار هماهنگ است. آنچه موجبات چنین جستجو و کوششی را فراهم میکند بسآمد و فراوانی نمودهای طنز و مولفه های اگزیستانسیالیستی در آثار این نویسنده است.
روش این پژوهش تحلیلی و توصیفی و بر مبنای مطالعه کتابخانه ای در سه حوزه مطالعاتی تئوریهای طنز، اگزیستانسیالیسم، و آثار نویسنده، و جستجوی حلقه های ارتباطی میان آنهاست.
در میان سه تئوری کلاسیک موجود درباره عاملیت و مبنای طنز، یعنی نظریه های برتری، تسکین، و ناسازگاری، تئوری اخیر همسو با سبک زبانی و فکری آثار این نویسنده است و رابطه ای منطقی میان زبان و اندیشه محوری آن آثار برقرار میکند.
تئوری ناسازگاری، به این سبب که عامل خنده را افشای تهی بودگی رویدادها از الگوی مفهومی شناخته شده شان میداند، هماهنگی بسیار زیادی با افشاگری مشابهی در اندیشه اگزیستانسیالیسم دارد. از این رو، حضور عنصر غالب طنز در سبک داستان نویسی بهرام صادقی اندیشه اصالت وجودی حاکم بر اغلب آثار نویسنده را توضیح میدهد.
-
مقایسه و تحلیل سبک شناسی دو سطح فکری و ادبی در تحمیدیه های حدیقه سنایی و منطق الطیرعطار
حمید اکبرپور، مسعود روحانی*، علی اکبر باقری خلیلی،
نشریه مطالعات هنر اسلامی، تابستان 1403 -
ابن عربی و استعاره؛ بررسی روش شناسی ابن عربی در تبیین عالم صغیر با تاکید بر نظریه استعاره جرجانی
مسعود اسکندری*، ، فرزاد بالو، علی اکبر باقری خلیلی
نشریه پژوهش های دستوری و بلاغی، پاییز و زمستان 1402