ماهیت اقدامات تامینی در حوزه مالکیت معنوی در چهارچوب نظام حقوقی ایران و فقه امامیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

همواره موضوع مالکیت و اقداماتی جهت تامین و حفاظت از ماهیت آن دغدغه نظام‏های ‏حقوقی بوده است. مالکیت معنوی افزون بر دغدغه ماهیتی و نگرش قانونگذار به طبع حقوقی آن، از منظر تمهیدات تامینی نیز دارای چالش‏هایی ‏است که بایست مد نظر قانونگذاران قرار گیرد. هدف از پژوهش حاضر شناسایی ماهیت اقدامات تامینی در حوزه مالکیت معنوی در نظام حقوقی ایران و فقه امامیه می باشد که با روش توصیفی-تحلیلی و با ابزار کتابخانه ای سعی شده این هدف اساسی را مورد بررسی قرار دهیم. یافته پژوهش نشان‏می‏‏‏دهد که، به تناسب تعدد و تکثر حاکم بر مصادیق مالکیت معنوی، تمهیدات متناسب و کارآمد در نظام حقوقی ایران طراحی و ایجاد نشده است. تمهیدات تامینی در حقوق مالکیت معنوی در نظام حقوقی ایران به دو دسته اصلی قابل تقسیم‏می‏‏‏باشند: دسته اول تمهیدات عام که در شکل نهادهای عمومی آیین دادرسی مانند قرار تامین خواسته و دستور موقت‏ می‏‏‏باشند؛ دسته دوم تمهیدات خاص که به صورت موردی در حوزه اسرار تجاری، علامت تجاری، حق اختراع مطرح‏می‏‏‏باشند. برایند این پژوهش نشان می‏دهد، قانونگذار هنوز نتوانسته است قانونی منسجم که بتواند گسترده وسیع مالکیت معنوی که امروزه به مدد هوش مصنوعی و فضای سایبر به فراتر از مرزها رفته است را مورد حمایت جامع و مانع قرار دهد. توجه به این نقیصه مطلعی است که سعی شود در فرایند تقنینی، قضایی و اجرایی موضوع را از دیدگاهی تخصصی و فنی نگریسته تا بتوان از این حوزه که مبنای تولید علم و آورده‏های فکری و اندیشه ای است، حمایت شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 42
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2745031 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!