بررسی مقایسه ای دو روش آموزشی سنتی و یادگیری خرد در تدریس مبحث نانولیپوزوم های دارویی به دانشجویان داروسازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یادگیری خرد یکی از روش های آموزشی جدید است که به صورت ارائه واحدهای کوچک در مدت زمان کوتاه می باشد. هدف از این مطالعه مقایسه دو روش آموزش سنتی و یادگیری خرد در آموزش نانولیپوزوم ها برای دانشجویان داروسازی است.

روش ها

این مطالعه تجربی در سال 1402 بر روی 40 نفر از دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد. دانشجویان به صورت تصادفی به دو گروه آموزش سنتی و یادگیری خرد تقسیم شدند. گروه مداخله محتوای آموزشی شامل روش های ساخت، بارگیری دارو و مشخصه یابی نانولیپوزوم های دارویی را به روش یادگیری خرد و گروه کنترل نیز جزوه درسی متداول لیپوزوم را که حاوی محتوای آموزشی به صورت نوشتاری است، دریافت کردند. محتوای آموزشی با استفاده از نرم افزار طراحی فیلم های آموزشی تهیه و ویرایش شد. پس از اجرای مداخله از یک آزمون محقق ساخته جهت ارزیابی میزان یادگیری در دو گروه استفاده گردید. برای سنجش رضایت کاربران از بسته های آموزشی یادگیری خرد از پرسش نامه استاندارد QUIS پس از بررسی روایی و پایایی آن، استفاده شد. نرمال بودن توزیع نمرات با آزمون Kolmogorov-Smirnov و مقایسه دو گروه با آزمون Mann-Whitney صورت گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

در مجموع 40 نفر از دانشجویان داروسازی در این مطالعه شرکت کردند. 20 نفر از آن ها در گروه آموزش سنتی (14 زن و 6 مرد) و 20 نفر در گروه یادگیری خرد (12 زن و 8 مرد) بودند. دو گروه از نظر سن و معدل تفاوت معنی داری با یکدیگر نداشتند. نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات دو گروه تفاوت معنی داری وجود ندارد (P=0.381). هم چنین نتایج نشان داد که میزان رضایت کلی دانشجویان از محتوای آموزشی 8/07 (از 10 نمره) است. بیشترین امتیاز (8/7) مربوط به میزان راحتی کار با بسته آموزشی و توالی بخش های نمایشی در بسته آموزشی و کم ترین امتیاز (5/9) در مورد سرعت فیلم های آموزشی بود.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه حاضر نشان داد که استفاده از محتوای یادگیری خرد در زمینه آموزش روش های ساخت لیپوزوم ها برای دانشجویان اگر چه منجر به افزایش نمرات دانشجویان نشد، لیکن رضایتمندی اکثریت آن ها را به همراه داشته است. بسته یادگیری خرد در هر زمان و مکان می تواند در دسترس مخاطبین قرار گرفته و از این جهت باعث رضایتمندی آنان می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 55
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2745153 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!