بررسی فرصت های شغلی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی و مطابقت با سرفصل های دروس دانشگاهی این رشته در ایران: مرور نظام مند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

تجزیه و تحلیل آگهی های شغلی منعکس کننده انتظارات کارفرمایان در ارتباط با مسئولیت ها و صلاحیت های شغلی برای فارغ التحصیلان جهت ورود به بازار کار است. این روش برای دانشجویان و برنامه ریزان این فرصت را می دهد تا در تدوین سرفصل های دروس دانشگاهی حوزه خود آموزش های مناسب را بگنجانند. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی فرصت ها و مهارت های شغلی حوزه علم و دانش در جهان و مطابقت با سرفصل های دروس دانشگاهی این حوزه در ایران است.

روش

پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده ها از نوع کیفی است که با تکنیک مرور نظامند انجام شده است. مقالات با پیروی از دستورالعمل های ترجیحی پریزما برای مرور ادبیات تحقیق از دو پایگاه اطلاعاتی مهم علمی (Scopus و Web of Science) بازیابی و پس از غربالگری و ورود به مطالعه از لحاظ هدف پژوهش، عناوین شغلی، سرفصل دروس موجود در مقالات، جامعه هدف، نوع سازمان که پژوهش در مورد آن است، و فضای دسترسی مورد بررسی قرار گرفتند. جامعه آماری را متونی پوشش می دهند که طی سال 1923 تا 2023 به زبان لاتین منتشر شده اند. پس از جستجو در پایگاه های اطلاعاتی و بازیابی 11968 مدرک، به پاکسازی و حذف موارد هم پوشانی اقدام شد. و در نهایت 223 مدرک مرتبط با فرصت ها و مهارت های شغلی حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی گزینش شد.

یافته ها

با وجو تغییر ماهیت کار در سطح جهان بر اثر عواملی چون رشد تکنولوژی، سطح اقتصادی و اجتماعی، سرفصل های تدوین شده برای حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران هر چند برخی از عناوین شغلی در سطح جهان را پوشش می دهند اما این میزان کافی نیست. یافته ها نشان می دهد عناوین شغلی و مهارت های مرتبط با آن ها در 7 دسته شغلی شامل: پست های خدمات فنی، پست های خدمات اطلاعاتی ، پست های پژوهشی، پست های آموزشی، پست های فناوری اطلاعات و ارتباطات، پست های مرجع و مهارت های مدیریتی دسته بندی شدند،

نتیجه گیری

علارغم رشد شغلی حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی فراتر از کتابخانه ها، فارغ التحصیلان این حوزه در ایران هنوز مهارت های کافی برای ورود به بازار حرفه اطلاعاتی را ندارند. نتایج نشان داد سرفصل های مرتبط با علوم کامپیوتر و برنامه نویسی هرچند از سرفصل های مورد نیاز برای پاسخگویی به بازار کار با توجه به عناوین شغلی است، اما این سرفصل ها میزان کافی در دروس حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی تدوین نشده اند. به طوری کلی نتایج نشان می دهد لزوم بازنگری در تدوین محتوای سر فصل دروس دانشگاهی برای ارائه تخصص و صلاحیت مورد نیاز برای فارغ التحصیلان از خلاء های اصلی در مقاطع کارشناسی و سپس کارشناسی ارشد و دکتری رشته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
915 تا 946
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2746644 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!