واکاوی پیامدهای طوفان الاقصی بر امنیت ملی رژیم صهیونیستی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
عملیات طوفان الاقصی را می توان بزرگ ترین، مهم ترین و پرثمرترین عملیات گروه های فلسطینی علیه رژیم صهیونیستی در طول 75 سال اخیر دانست که نه تنها معادلات امنیتی زیر منطقه شامات، بلکه معماری امنیتی- سیاسی کل منطقه غرب آسیا را متحول کرده است. طوفان الاقصی، شکست اطلاعاتی-امنیتی بزرگی برای رژیمی به حساب می آید که در شکوه داشتن دستگاه امنیتی- نظامی قدرتمند و شکست ناپذیر غوطه ور شده بود و چنین امری به نوبه خود، بسیاری از برساخت هایی که در مورد رژیم صهیونیستی شکل گرفته بود را تغییر خواهد داد. بر همین اساس، مقاله حاضر به روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و اسنادی، در پی پاسخ دادن به این سوال است که عملیات طوفان الاقصی چه پیامدهایی بر امنیت ملی این رژیم داشته است؟. فرضیه تحقیق این است که عملیات گروه های فلسطینی در هفت اکتبر، پیامدهای منفی بر امنیت ملی رژیم صهیونیستی در ابعاد نظامی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی داشته است. بر همین اساس، یافته های تحقیق نشان می دهد که عملیات گروه های فلسطینی در هفت اکتبر 2023، نه تنها تبعات داخلی و منطقه ای برای رژیم صهیونیستی داشته، بلکه از ابعاد بین المللی نیز امنیت ملی این رژیم را تهدید کرده است و ناکارآمدی دستگاه های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و همچنین عدم تحقق دکترین نظامی این رژیم، در کنار معضلات داخلی و اقتصادی و همچنین چالش در حوزه سیاست خارجی پس از عملیات طوفان الاقصی، ارکان امنیت ملی رژیم صهیونیستی را در ابعاد گوناگون تحت الشعاع قرار داده است که این امر می تواند در آینده چالش های بنیادین و طولانی مدتی برای رژیم صهیونیستی به وجود آورد.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 48
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2748898 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!