بررسی مقایسه ای اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی با درمان هیجان مدار به شیوه گروهی بر تنظیم هیجان شناختی در بیماران مبتلا به زخم معده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
بیماران مبتلا به اختلالات روان تنی مانند زخم معده با مشکلات روحی و جسمی زیادی دست و پنجه نرم می کنند. این مطالعه با هدف مقایسه اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT) با درمان متمرکز بر هیجان (EFT) بر تنظیم شناختی هیجانی بیماران مبتلا به زخم پپتیک انجام شد.
روش
این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون-پیگیری 3 ماهه و با گروه کنترل انجام شد. بدین منظور، 45 بیمار به روش نمونه گیری در دسترس از بین بیماران مراجعه کننده به کلینیک های تخصصی داخلی در فاصله دی تا اسفند 1401 انتخاب شدند. شرکت کنندگان به طور تصادفی در سه گروه کنترل (15 نفر)، EFT (15 نفر) و ذهن آگاهی- قرار گرفتند. درمان شناختی مبتنی بر (15 نفر). گروه های مداخله هشت جلسه درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی/ درمان متمرکز بر هیجان دریافت کردند. گروه کنترل در طول مطالعه هیچ درمانی دریافت نکردند. شرکت کنندگان پرسشنامه استاندارد تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج را تکمیل کردند. قبل، بعد و سه ماه بعد از مداخلات. داده های به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر و آزمون بونفرونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
در مجموع، نتایج به دست آمده نشان داد که EFT و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در تنظیم هیجانی بیماران مبتلا به زخم گوارشی موثر هستند (001/0=P). مقایسه اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی با هیجان درمانی بر تنظیم هیجانی سازگار (56/0=P) و تنظیم هیجانی ناسازگار (22/0=P) تفاوت معناداری را در بیماران مبتلا به زخم معده نشان نداد.
نتیجه گیری
بنابراین می توان گفت که هم روش های هیجان درمانی و هم شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تنظیم هیجانی بیماران مبتلا به زخم گوارشی تاثیر مثبتی دارند و می توان از این دو روش برای بهبود بهبود هیجانی بیماران استفاده کرد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
21 تا 32
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2749639 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!